EPN-V2

SP9300 Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings Emneplan

Engelsk emnenavn
Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings
Studieprogram
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Doktorgradsmoduler innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course is an optional course in the PhD Programme in Social Science.

The course focuses on the reciprocal relationships between participation in the labour market and health, and the ways in which these are structured by social stratification. A running theme is how these phenomena and their interrelations are shaped by national and international institutions and contexts. The degree to which Western societies are able to integrate disadvantaged groups in the labour market is arguably one of the most crucial preconditions for their sustainability in the future. The course will apply an interdisciplinary perspective and draw on disciplines and research fields like social epidemiology, health research, sociology, labour market research, political science, and comparative social policy. The course will cover topics like concepts of health, in particular dimensions related to functional status and work capacity; the social distribution of health and its social determinants in different types of societies; international trends and patterns in labour market inclusion and exclusion; pathogenic and salutary aspects of work; policies and measures to include and retain disadvantaged groups in the labour market.

Forkunnskapskrav

Faget energidesign og bygningsfysikk skal gi studentene en helhetlig kompetanse på analyser av bygningsfysiske prosesser i bygg. Faget har spesiell fokus på fasadens betydning i forhold til termisk komfort, dagslys, energi og fukt.

Læringsutbytte

Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
  • fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
  • rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
  • de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
  • luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
  • prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
  • utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
  • designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
  • designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
  • designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
  • vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
  • vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To milepælsmøter for prosjektet.

Vurdering og eksamen

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
  • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

  • MAEN4100/MAEND4100 Termodynamikk, varme og massetransport.
  • MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima.
  • MAEN4300/MAEND4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger.

Opptakskrav

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.