Studieinfo emne SP9100 2024 HØST
SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods and Analytical Strategies
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.
Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter inspirasjon fra filosofi og humaniora, og avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. I kurset legges det vekt på dialogen mellom teori og empiri i analyse, valg av analytiske redskaper, utvikling av empiribaserte og/eller teoriinspirerte analysemodeller og generering av teori på grunnlag av empiri. Betydningen av kontekstsensitive analyser og hva det kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. I emnet drøftes også ulike kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter.
Innretning for våren 2024: Dataproduksjon, anvendt teori og analysestrategier. Hvordan få det til å henge godt sammen?
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske analytiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan
med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Emnet går over fire eller fem dager, avhengig av antall deltakere, først en tre dagers bolk om våren, deretter en eller to siste dager ca. 10 uker senere. Den/de siste dagen/e får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra emneansvarlig og emnedeltakere. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medkandidater.
Vurdering og eksamen
Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Vurderes av emneansvarlige.
Opptakskrav
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.
Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.
Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som
-
Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
-
Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt
Maks antall deltagere er 20.
Rangering av søkere:
Dersom det blir mange søkere prioriteres følgende: kandidater i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, kandidater på forskerskolen DIGIT, kandidater ved OsloMet, deretter ph.d.-kandidater utenfor OsloMet.
Emneansvarlig
Professor Marit Haldar og førsteamanuensis Wenche Bekken