EPN-V2

SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methods and Analytical Strategies
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.

    Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter inspirasjon fra filosofi og humaniora, og avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. I kurset legges det vekt på dialogen mellom teori og empiri i analyse, valg av analytiske redskaper, utvikling av empiribaserte og/eller teoriinspirerte analysemodeller og generering av teori på grunnlag av empiri. Betydningen av kontekstsensitive analyser og hva det kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. I emnet drøftes også ulike kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter.

    Innretning for våren 2025: Årets innretning vil legge vekt på visuelle metoder, analyse av tekst, bruk av Aktør Nettverks Teori, script og domestisering som teoretiske tilnærminger

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
    • har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske analytiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
    • ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
    • delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
    • identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.

    Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

    Emnet går over fire eller fem dager, avhengig av antall deltakere, først en tre dagers bolk om våren, deretter en eller to siste dager ca. 10 uker senere. Den/de siste dagen/e får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra emneansvarlig og emnedeltakere. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medkandidater.

  • Vurdering og eksamen

    Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Vurderes av emneansvarlige.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.

    Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.

    Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som

    1. Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
    2. Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt

    Maks antall deltagere er 20.

    Rangering av søkere:

    Dersom det blir mange søkere prioriteres følgende: kandidater i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, kandidater på forskerskolen DIGIT, kandidater ved OsloMet, deretter ph.d.-kandidater utenfor OsloMet.

  • Emneansvarlig

    Professor Marit Haldar og førsteamanuensis Wenche Bekken