Studieinfo emne SP306110 2018 HØST
SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Counselling and collaboration
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studenten teoretisk kunnskap om relevant rådgivningsteori og praktisk trening av ferdigheter og holdninger i spesialpedagogisk veiledning og rådgivning
Forkunnskapskrav
For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal
- ha kunnskap om rådgivningsteorier, modeller og ulike oppgaver innen rådgivning og samarbeid i spesialpedagogisk arbeid
- ha kunnskap om etikk i rådgivningsarbeid
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne anvende ulike rådgivningsferdigheter tilpasset ulike valgte strategier
- kunne arbeide selvstendig og etisk med rådgivning, konsultasjon, veiledning og systemarbeid i spesialpedagogisk arbeid
- kunne delta og bidra i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foreldre og kollegaer
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne anvende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i rådgivning og samarbeid gjennom å vise ansvarlighet, kritisk tenkning, refleksjon og evne til samarbeid
Innhold
- rådgivningsteorier og modeller
- utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
- etikk i rådgivningsarbeid
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Disse kan veksle mellom
- Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- Rådgivningsøvelser
- Litteraturstudier
Studentene skal gjennomføre rådgivningspraksis der de i løpet av semesteret arbeider med oppgaver i tilknytning til rådgivning og samarbeid gjennom deltakelse i rådgivningsgrupper
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav1: Utarbeidelse av prosjektplan med tanke på den individuelle semesteroppgaven som utgjør eksamen, omfang 500 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 2: Skriftlig redegjørelse av egenutvikling i rådgivning, omfang 1200 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper og oppgaveseminar gjennom semesteret.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A - F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.