EPN

SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and collaboration
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studenten teoretisk kunnskap om relevant rådgivningsteori og praktisk trening av ferdigheter og holdninger i spesialpedagogisk veiledning og rådgivning

Forkunnskapskrav

For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha kunnskap om rådgivningsteorier, modeller og ulike oppgaver innen rådgivning og samarbeid i spesialpedagogisk arbeid
  • ha kunnskap om etikk i rådgivningsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne anvende ulike rådgivningsferdigheter tilpasset ulike valgte strategier
  • kunne arbeide selvstendig og etisk med rådgivning, konsultasjon, veiledning og systemarbeid i spesialpedagogisk arbeid
  • kunne delta og bidra i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foreldre og kollegaer

 

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne anvende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i rådgivning og samarbeid gjennom å vise ansvarlighet, kritisk tenkning, refleksjon og evne til samarbeid

Innhold

  • rådgivningsteorier og modeller
  • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
  • etikk i rådgivningsarbeid
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Disse kan veksle mellom

  • Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • Rådgivningsøvelser
  • Litteraturstudier

Studentene skal gjennomføre rådgivningspraksis der de i løpet av semesteret arbeider med oppgaver i tilknytning til rådgivning og samarbeid gjennom deltakelse i rådgivningsgrupper

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav1: Utarbeidelse av prosjektplan med tanke på den individuelle semesteroppgaven som utgjør eksamen, omfang 500 ord +/- 10 %

Arbeidskrav 2: Skriftlig redegjørelse av egenutvikling i rådgivning, omfang 1200 ord +/- 10 %

Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper og oppgaveseminar gjennom semesteret.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. 

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A - F 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.