EPN

Spesialpedagogikk 2, 30 sp Programplan

Engelsk programnavn
Special Needs Education 2
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Spesialpedagogikk 2 bygger på Spesialpedagogikk 1 og videreutvikler spesialpedagogisk kompetanse om psykososiale vansker, relasjoners betydning for læring og utvikling, kartleggingsarbeid, rådgivning, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Spesialpedagogisk tilrettelegging skal være forebyggende, vektlegge utviklingsmuligheter, ivareta både den enkeltes rettigheter og behov og synliggjøre samfunnets og nærmiljøets plikter og muligheter.

Studiet er basert på at videregående studier i spesialpedagogikk bør være en spesialisering som ivaretar bredde og helhet, samtidig som det gis mulighet for fordypning på avgrensede områder. Videre vektlegges nyere spesialpedagogisk forskning og utvikling av et kritisk og analytisk perspektiv på teori og praksis.

Målgruppe

Målgruppe for studiet er personer med høyere utdanning som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov

Opptakskrav

Relevant utdanning på bachelornivå i tillegg til bestått eksamen fra Spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogisk videreutdanning (30 studiepoeng)

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap:

  • har kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt
  • har kunnskap om forebygging og spesialpedagogisk arbeid knyttet til psykososiale vansker og utvikling av relasjoner
  • har kunnskap om rådgivning, samarbeid og etikk i spesialpedagogisk arbeid

 

Ferdigheter:

  • kan anvende relevant teoretisk kunnskap i utøvelse av spesialpedagogisk arbeid
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe individuelle spesialpedagogiske behov
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veilednings- og rådgivningsprosesser med elever, foreldre og kollegaer, og i tverrfaglig/tverretatlig samarbeid

 

Generell kompetanse:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i arbeid for en inkludering av barn og unge med spesialpedagogiske behov
  • utviser etisk ansvar og forståelse for fagfeltets mangfold av tolkninger og perspektiver
  • har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og består av følgende to emner:

 

  1. Psykososiale vansker i individ og systemperspektiv, 15 stp
  2. Rådgiving og samarbeid, 15 stp

 

I emne 1 «Psykososiale vansker i individ og systemperspektiv» fokuseres det på ulike betingelser rundt barn og ungdom, og forutsetninger som skaper utfordringer for utvikling og læring i barnehage og skole. Ulike perspektiver på diagnoser og vanskeområder vil synliggjøres og problematiseres. Emnet skal belyse ulike muligheter som finnes for å skape vekst i barn, unge og voksnes utvikling og læring.

 

Emne 2 «Rådgivning og samarbeid» skal gi studentene oversikt over ulike rådgivningsteorier, ulike arbeidsmodeller for rådgivning og arbeidsoppgaver i form av forebygging, hjelp når problemer har oppstått og endring- og utviklingsarbeid. Innholdet skal omfatte arbeid på individ- og systemnivå. Studentene skal lære å tilrettelegge, lede og gjennomføre rådgivningsarbeid, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt samarbeid med elever, foreldre og kollegaer.

 

Studiet har et utviklings- og praksisorientert fokus med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studievurdering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.  

 

Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformer kan for eksempel være:

 

  • Undervisning i form av forelesning og dialog
  • Arbeid i grupper
  • Gi og motta rådgivning og veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
  • Skriftlige oppgaver
  • Læringsseminar/framlegg i grupper

Internasjonalisering

Det legges til rette for at deler av studiet kan gjennomføres ved utdanningsinstitusjoner høgskolen samarbeider med i utlandet. Studenter som ønsker det, kan finne studiesteder i utlandet på egen hånd, men må da regne med å gjøre det meste av forberedelsene selv. Studentene må selv sørge for at studieoppholdet blir godkjent som en del av studiet før de reiser ut.

 

Det kan også være aktuelt med studietur til et utenlandsk spesialpedagogisk miljø. Andre tiltak for å fremme et internasjonalt perspektiv kan være deltakelse i multinasjonale utviklingsprosjekter der norske studenter samarbeider med studenter innenfor tilsvarende felter i andre land

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

 

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførsel. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

 

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.

 

Studiet har et utviklings- og praksisorientert fokus med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende og krever aktiv deltakelse i undervisningen. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 og emne 2 er det derfor krav om 80 % tilstedeværelse i undervisning

  • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen

studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som ikke overstiger 20 %, må utføre et kompensatorisk arbeid for å kompensere fraværet

Vurdering og sensur

Studentenes rettigheter og plikter ved eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen OsloMet - storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.