EPN-V2

SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
Study programme
Special Needs Education 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker (samspillsvansker) i individ- og systemperspektiv.

Required preliminary courses

Opptakskrav er gjennomført og bestått Spesialpedagogikk 1, 30 studiepoeng. Andre med spesialpedagogisk kan tas opp etter individuell vurdering.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • inneha innsikt i fag- og forskningslitteratur med oversikt over teorier og ulike forståelsesmåter knyttet til utvikling av psykososiale vansker
  • inneha kjennskap til aktuelt forebyggende arbeid og tiltak relatert til psykososiale vansker
  • inneha kjennskap til ulike kartleggingsstrategier og kunne begrunne iverksetting av tiltak- og endringsarbeid, både på individ- og systemnivå, med utgangspunkt i teori

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne bidra til å vurdere, planlegge og gjennomføre tilpassede tiltak på individ- og systemnivå
  • kritisk kunne benytte fagspesifikke begrep i formidling og veiledning relatert til psykososiale vansker og tilrettelegging av tiltak

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kritisk kunne anvende kunnskaper og ferdigheter om psykososiale vansker for å kartlegge barn og unge på individ- og systemnivå
  • skal med utgangspunkt i teori kunne planlegge, iverksette og vurdere ulike tiltak relatert til psykososiale vansker på individ- og systemnivå

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • begreper og teorier knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:

  • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • litteraturstudier
  • skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis. Dette skal dokumenteres i form av arbeidskrav.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 : Individuelt refleksjonsnotat hvor studenten skal gjennomføre en observasjonsundersøkelse på egen arbeidsplass. Formålet er å utforske et egendefinert problemområde (på individ-, gruppe- eller systemnivå) ved hjelp av egnet observasjonsmetode. Observasjonen(e) må ha relevans for det psykososiale fagområdet og kan eksempelvis innrettes mot organisering og struktur, pedagogisk praksis og barns/elevers deltakelse, klassemiljø og samspill, utfordrende atferd eller den voksnes reaksjon på uønsket atferd.

Med utgangspunkt i observasjonsbeskrivelser og fortolkninger skal det utformes et refleksjonsnotat der formålet er å innta et kritisk blikk på observasjon som metode og egen rolle. Arbeidskravet skal inneholde følgende momenter:

  • Kort beskrivelse av og begrunnelse for valg av observasjonsfokus- og metode
  • Refleksjon over egen forforståelse og tolkningsproblematikk
  • Refleksjon over hvilken betydning observasjonen kan ha for tanke og handling (samspillet mellom observasjon, vurdering og utvikling av spesialpedagogisk praksis)

Arbeidskravet må utføres i samsvar med de juridiske og etiske retningslinjer det informeres om første studiedag. Mer presist innebærer dette at det i observasjonsnedtegnelse ikke må framkomme noen personidentifiserende opplysninger da prosjektet skal være anonymt. Observasjonsnedtegnelsene skal ikke innleveres som vedlegg eller i sin helhet inkluderes i refleksjonsnotatet.

Det forventes at studenten underretter ledelsen ved sin arbeidsplass om dette arbeidskravet. Det må innhentes samtykke fra foreldre og evt personen(e) som skal observeres.

Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 - 2000 ord.

Arbeidskrav 2 : Muntlig framlegg av plan for prosjektoppgave i grupper (eksamen), omfang 15-20 minutter

Arbeidskrav 3 : Tilstrekkelig deltakelse (80 prosent) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper og oppgaveseminar gjennom semesteret.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Eksamen gjennomføres som skriftlig prosjektoppgave i gruppe (to til fire personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor