EPN

SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and development work within an Educational Context
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
  • har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier samt utviklingsprosesser i det spesialpedagogiske arbeidet, også knyttet til psykososiale vansker
  • kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
  • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens psykososiale miljø

Innhold

Emnet består av to overordnede temaer:

  1. Utviklingsarbeid
    • Innovasjonsarbeid i skolen
    • Samarbeid med eksterne aktører
  2. Rådgivning
    • Rådgivningsteorier
    • Rådgivningsferdigheter

De to temaene er tett knyttet sammen slik som beskrevet i avsnittet «Innledning». Rådgiving om utviklingsarbeid knyttes til hvordan aktivt bruke både teorier om utviklingsarbeid og teorier om rådgiving.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til utviklingsarbeid. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1500 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 2: Individuell oppgave knyttet til rådgivning. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Med utgangspunkt i de to arbeidskravene, skal studenten drøfte sentrale faktorer som hemmer og fremmer spesialpedagogisk rådgivning og utviklingsarbeid i skolen. Drøftingen skal relateres til begge arbeidskravene, emnets læringsutbytter og relevant teori. Omfang på besvarelsen er 4500 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven, ved senrere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A til F 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.