EPN-V2

SP1S6200 Spesialpedagogiske støttesystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Special educational support systems 
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet bygger videre på høstemnet. Studentene får en innføring i flere høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, deriblant lese- og skrivevansker, språk- og kommunikasjonsvansker, og matematikkvansker. Videre handler emnet om planlegging og gjennomføring av gode overganger for elever med behov for spesialundervisning, både for overgangen fra ungdomsskole til videregående, og for overgangen fra videregående skole til arbeidsliv eller høyere utdanning. I emnet fokuseres det også på minoritetsspråklige elever med behov for spesialundervisning, og på elever med fysiske funksjonsnedsettelser. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor elever med særskilte behov, og i forbindelse med arbeidskrav får de anledning til å prøve ut selvvalgte tiltak på egen arbeidsplass.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne SP1S6100

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
    • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for elever med spesielle opplæringsbehov
    • kunnskap om utvalgte spesifikke lærevansker og fysiske funksjonsnedsettelser
    • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge, implementere og evaluere spesialpedagogiske tiltak
    • samarbeide med relevante instanser for å sikre at elever med behov for spesialundervisning får gode overganger mellom ulike trinn på skolen, og mellom skole og arbeidsliv
    • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et samfunn preget av mangfold
    • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
  • Innhold

    Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter

    • den spesialpedagogiske arbeidsmodellen
    • mestringsstrategier og læringsstiler
    • opplæringsstrategier
    • tilrettelegging av opplæringsmiljø
    • organisering og ressursbruk
    • hjelpe- og læremidler

    Samarbeid

    • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
    • samarbeid med foresatte
    • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Norsk 2 bygger på norsk 1 og omfattar norskundervisning for trinn 5-10 med vekt på ungdomstrinnet. Emne 1 gir historisk oversikt og meir omfattande kunnskap om sentrale språklege og litterære emne, djupare innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og eit betre grunnlag for arbeid med læringsfremjande vurdering og tilpassa norskopplæring for alle elevar. Gjennom arbeid med språk og tekstar får studentane gode høve til å vidareutvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.

    Emne 1 ligg i haustsemesteret og har avsluttande skriftleg heimeeksamen før jul. Målforma er bokmål. Studentane må levere to arbeidskrav før dei kan gå opp til eksamen: eit fagnotat om eit litterært emne og eit fagnotat om eit språkleg emne (om lag 2500 ord på kvart notat). Det eine fagnotatet skal skrivast på nynorsk, det andre på bokmål.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1

    Et skriftlig gruppearbeid (grupper på 2 til 4 studenter) basert på en selvvalgt situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring (hypotetisk eller reell) der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak samt planlegging av gjennomføring av tiltaket inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Arbeidskrav 2

    Et skriftlig gruppearbeid (samme gruppe som arbeidskrav 1), som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Dette arbeidskravet bygger videre på emnets første arbeidskrav. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Arbeidskrav 3

    Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat om egen læringsprosess og læringsutbytte fra videreutdanningen. Omfang 750 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

    Formålet med emnets arbeidskrav er at studentene viser kunnskap og kompetanse til å analysere en spesialpedagogisk utfordring samt å planlegge, implementere og evaluere relevante tiltak. Videre skal arbeidskravene få studentene til å reflektere kritisk over egen pedagogisk praksis og læringsprosess.

    Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Kvart emne har tre samlingar og avsluttande eksamen. Kvar samling går over to dagar. Dialogen mellom student og lærar, oppgåveinnleveringar og individuell oppfølgjing frå lærar skjer i hovudsak digitalt. Deltakarane arbeider med skriftlege oppgåver knytt til pensumstoff og eiga undervisning mellom samlingane. Desse vert leverte som arbeidskrav i høgskulens digitale læringsplattform til fastsette fristar.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgjande arbeidskrav må vere godkjente før studentane kan gå opp til eksamen i emne 1:

    • Eit fagnotat om eit litterært emne (omfang: 2000 ord +/-10%)
    • Eit fagnotat om eit språkleg emne (omfang: 2000 ord +/-10%)
    • Det eine arbeidskravet skal skrivast på nynorsk og det andre på bokmål
  • Vurderingsuttrykk

    Avsluttande eksamen vert gjennomført i haustsemesteret.

    Den avsluttande vurderinga i emne 1 er ein individuell skriftleg heimeeksamen med oppgåver som kombinerer språklege og litterære emne. Omfang er om lag 4000 ord. Målform er bokmål.

    Ny/utsett eksamen

    Ny og utsett eksamen blir arrangert på same måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsett eksamen kan det leverast ein omarbeidd versjon av ordinær eksamen. Ved seinare forsøk må ny heimeeksamen leverast.

    Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.

  • Sensorordning

    Det blir nytta graderte karakterar (A-F). Sjå forklaringar om graderte karakterar i programplanen.