EPN-V2

SP1S6200 Spesialpedagogiske støttesystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Special educational support systems 
Studieprogram
Spesialpedagogikk 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet bygger videre på høstemnet. Studentene får en innføring i flere høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, deriblant lese- og skrivevansker, språk- og kommunikasjonsvansker, og matematikkvansker. Videre handler emnet om planlegging og gjennomføring av gode overganger for elever med behov for spesialundervisning, både for overgangen fra ungdomsskole til videregående, og for overgangen fra videregående skole til arbeidsliv eller høyere utdanning. I emnet fokuseres det også på minoritetsspråklige elever med behov for spesialundervisning, og på elever med fysiske funksjonsnedsettelser. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor elever med særskilte behov, og i forbindelse med arbeidskrav får de anledning til å prøve ut selvvalgte tiltak på egen arbeidsplass.

Forkunnskapskrav

Bestått emne SP1S6100

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for elever med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om utvalgte spesifikke lærevansker og fysiske funksjonsnedsettelser
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, implementere og evaluere spesialpedagogiske tiltak
  • samarbeide med relevante instanser for å sikre at elever med behov for spesialundervisning får gode overganger mellom ulike trinn på skolen, og mellom skole og arbeidsliv
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et samfunn preget av mangfold
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Innhold

Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter

  • den spesialpedagogiske arbeidsmodellen
  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt tre oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 3000 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen; det blir gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

b) Klasseromsforskning

b) Profesjonelt skjønn

b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk

Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

a) Profesjonell utvikling

b) Veiledning

b) Flerfaglig samarbeid

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid

a) Lederroller i profesjonsfelleskapet

b) Analyse i utviklingsarbeid

Vurderingsuttrykk

A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.