EPN-V2

SP1S6100 Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Special educational challenges – different perspectives
Studieprogram
Spesialpedagogikk 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptak til studiet.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i digital bildeproduksjon
  • har innsikt i hvordan bilde og illustrasjoner brukes i digitale medier

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan redigere og manipulere bilder og illustrasjoner i ulike digitale medier
  • kan fremstille tekst, bilde og illustrasjoner i ulike digitale presentasjoner
  • kan benytte visuelle virkemidler i digitale bilder

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av hvordan bilder, tekst og illustrasjoner brukes innen digital formidling
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet

Læringsutbytte

Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover og regelverk
  • samarbeid mellom skole, skoleeier og PPT
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • nevroutviklingsforstyrrelser (utviklingshemming, autisme, ADHD)
  • samspillsvansker/utfordrende atferd

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • fra sakkyndig vurdering til IOP
  • utforming, mål og innhold
  • evaluering og justering

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av:

  • En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet;til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurdering og eksamen

Gradert skala:A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer besvarelsene. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og vurderingsformer.