Studieinfo emne SP1S6100 2024 HØST
SP1S6100 Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Special educational challenges – different perspectives
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST
2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet introduseres studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om utvalgte nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, utviklingshemming). Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et biopsykososialt perspektiv. Hvordan spesialpedagogen kan fremme elevenes motivasjon for læring og forebygge frafall står sentralt i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole
- grunnleggende kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser og nødvendig tilrettelegging for slike vansker
- kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
- kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte
Generell kompetanse
Studenten har:
- forståelse for etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- respektfulle og inkluderende holdninger overfor elever med særskilte behov
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover og regelverk
- samarbeid mellom skole, skoleeier og PPT
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- nevroutviklingsforstyrrelser (utviklingshemming, autisme, ADHD)
- samspillsvansker/utfordrende atferd
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- fra sakkyndig vurdering til IOP
- utforming, mål og innhold
- evaluering og justering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, arbeidskrav, individuelt studiearbeid, observasjon, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, arbeid med pensum, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, hverandrevurdering, mm.
Semesterets første og tredje samling foregår på campus, mens semesterets andre samling er digital.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til «godkjent» før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En individuelt skriftlig oppgave på ca. 1000 ord +/- 10% om den spesialpedagogiske tiltakskjeden (litteraturliste kommer i tillegg)
Arbeidskrav 2
Emnets andre arbeidskrav er todelt:
- En individuell skriftlig oppgave på ca. 1000 ord +/- 10% om tilpasset opplæring (litteraturliste kommer i tillegg)
- Hverandrevurdering: Studentene skal gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents arbeidskrav, omfang 500 ord +/- 10%. En mer utfyllende beskrivelse av hverandrevurderingens innhold vil bli gitt studentene når oppgaven deles ut
Arbeidskrav 3
Et individuelt skriftlig arbeid på ca. 1000 ord +/- 10% om støttende lærer-elev-relasjoner (litteraturliste kommer i tillegg)
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal bli mer bevisst på undervisningspraksis ved egen skole, at de tilegner seg dybdekunnskap om bestemte spesialpedagogiske temaer, og at de jobber selvstendig med relevant fag- og forskningslitteratur. Arbeidskravene skal videre gi studentene anledning til å knytte sammen teori og praksis.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg). Semesteroppgaven skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer.
* Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes faglærer ved semesterstart.
Ny og utsatt eksamen
Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/endret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning på semesteroppgaven.
Studentene leverer et skjema med disposisjon for semesteroppgaven til fagansvarlig i løpet av høsteksamen (frist for innlevering av skjema oppgis ved semesterstart), og det gis veiledning på disposisjonen.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer vurderer besvarelsene. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og vurderingsformer.