Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3220 Social Work in a Global Context Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work in a Global Context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Graded scale A-F
Forkunnskapskrav
One internal examiner. External examiner is used periodically.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has knowledge of
- the ways in which perspectives in social work are shaped within specific social and normative contexts and how the field of social work also shapes our understandings of the contexts within which we practice
- the history and development of social work and its influence on contemporary understandings of social work globally
- hegemonic knowledge production in social work, contemporary social problems, social inequalities and systems of oppression for social work in an international context
Skills
The student can
- identify different perspectives and apply knowledge about how these perspectives are shaped within specific contexts
- critically reflect on how specific conceptualisations shape social work understandings, how context-based and power-based perspectives shape social work practice and how social work practices reinforce these perspectives
- understand how context is key to understanding how social work practice and services are developed and delivered, with reference to values, ethics and anti-oppressive practice
General competence
The student can
- identify and communicate knowledge concerning different, global perspectives on key issues taken up in the field of social work
- exchange knowledge about how dominant norms within social work function to set the premises for models applied and for the meaning this has at the social and individual levels
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching takes place with in-person attendance on campus. The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and assigned literature. Students are expected to read the course literature and to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.
If no students from abroad are registered for the course, teaching and discussions will alternate between Norwegian and English, as appropriate.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet fokuserer på metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag med særlig vekt på forskning knyttet opp mot undervisning og læring. I emnet inngår tematikker som: klasseromsrettet forskning, praksisrettet forskning, performative metoder, artografi, etikk, profesjonsutøvelse, distanse til egen forskning og personvern. Ansvarlighet rundt eierskap i forskning og utviklingsarbeid vektlegges gjennom fokus på blant annet åndsverkloven, Kunstig intelligens, kopiering, skapende arbeid, samskapende arbeid, reproduksjon, patentering og originalitet.
Studentene skal anvende, utforske og reflektere over utvalgte metoder på egenhånd, i grupper og i fellesskap.
Vurdering og eksamen
The exam in the course is an individual written paper with self-selected topic. The paper can be written in either English or Norwegian. The student works on the paper throughout the course. The exam paper must have a scope of 8-10 pages, not including references. Approved APA referencing style for assignment writing must be followed. Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
A selection of self-chosen readings, which comprises of 100 pages must be attached in the assignment.
If the exam is not passed, the student will have one opportunity to submit a revised version of the assignment for grading.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse
- har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag
- kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
- kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid
Vurderingsuttrykk
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.
Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Skriftlig fremlegging av problemstilling og metoder for medstudenter på 300-600 ord
- Minst en tilbakemelding på skriftlig fremlegging fra medstudenter
Emneansvarlig
Muntlig eksamen i gruppe på to (maks tre) studenter inntil 30 min, fysisk eller digitalt, som består av:
- Presentasjon av to utvalgte metoder i ett selvvalgt, avgrenset og tenkt forskningsarbeid.
Forskningsarbeidet skal ta utgangspunkt i egendefinerte, komplekse og etiske problemstillinger innen relevant område (ca. 20 min).
- Diskusjon med sensorene (ca. 10 min).
Eksamen kan ikke påklages.
Medstudentene oppfordres til å overvære medstudenters eksamener. Hensikten er å bidra til egen og andres studieprogramsprogresjon og kompetanseheving.
Ny eller utsatt eksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen med 15 min presentasjon og 10 minutters diskusjon.