EPN-V2

SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Substance abuse and addiction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren. Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt. Forståelse- og forklaringsmodeller har betydning for hvordan brukere blir møtt og hva slags tiltak som tilbys.

  • Forkunnskapskrav

    Dette masteremnet tilbyr teoretisk fordypning i litteraturformidling gjennom tre samlinger som samlet retter søkelyset mot formidlingens hva, hvordan og hvorfor. Sentrale spørsmål er: Hva er det samfunnsmessige grunnlaget for å drive med formidling i ulike institusjonelle sammenhenger, hva er litteratur- og kulturformidlingens verdigrunnlag og hvordan foregår formidlingen?

  • Læringsutbytte

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Innhold

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har svært god innsikt i formidlingsteori, herunder retorikk og kommunikasjon
    • har svært god innsikt i folkebibliotekets demokratiske mandat og de estetiske, etiske og politiske problemstillingene forbundet med hva som formidles, hvordan, hvorfor og til hvem
    • har inngående kunnskap om litteraturformidlingens historiske og aktuelle verdigrunnlag
    • har avanserte kunnskaper om hvordan litteraturformidling praktiseres gjennom ulike sjangre
    • har inngående kunnskap om formidlingens muligheter og betingelser i institusjoner som bibliotek, arkiv, forlag, og litteraturhus, samt i mindre etablerte institusjoner

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og kritisk evaluere ulike formidlingspraksiser også de hun eller han selv tar del i
    • kan diskutere og reflektere over hva formidling er
    • kan diskutere ulike sammenhenger mellom litterære og kulturelle uttrykk og politiske og kulturelle kontekster
    • kan analysere og kritisk evaluere skriftlige og muntlige formidlingssjangre, med særlig vekt på vurdering av formidlingens kvalitet

    Generell kompetanse

    • kan vurdere ulike formidlingspraksiser i lys av litteraturen og det politiske mandatet
    • kan diskutere litteraturfomidling i et profesjonsperpektiv
  • Vurdering og eksamen

    Undervisningsform er seminar, forelesninger og studentpresentasjoner. Studentene skal arbeide selvstendig med tre selvvalgte oppgaver innenfor kursets temaer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    1. Eksamensoppgavene skal legges fram for diskusjon på siste samling.
    2. Studenten skal være respondent på en av de andre studentenes framlegg (punkt 1)

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsform er individuell mappe. Mappen består av to artikler hver på cirka åtte sider, og en rapport på cirka 8 sider som inneholder vurdering av et formidlingsarrangement (gruppearbeid om ønsket). Det gis ikke delkarakterer.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av; mappen til sensur én gang.

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Emneansvarlig

    Gradert skala A-F.