Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Substance abuse and addiction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger
- To møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass
- To skriftlige arbeidskrav
- Skriftlig hjemmeeksamen
Emnet har følgende fire temaer:
Tema 1: Egen lederrolle, juridisk metode og saksbehandlingsregler
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:
- Egen lederrolle i samarbeid med eier
- Sentrale saksbehandlingsregler og sentrale juridiske begreper
- Barnekonvensjonen
- Taushetspliktbestemmelser
- Personvernregelverket
- Krav til dokumentasjon
Tema 2: Sentrale rettigheter og plikter i barnehageloven og opplæringsloven
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:
- Rett til spesialundervisning i skolen, og rett til spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven
- Retten til et trygt og godt miljø i barnehage og skole
- Foreldresamarbeid i barnehage og skole
- Hvordan håndtere kolliderende rettigheter og konflikter blant barn/elevgrupper og foreldre
- Rollene til ulike aktører nasjonalt og lokalt, forståelse av system og egen rolle som leder
- Tverrsektorielt samarbeid og hvordan løse problemer hvor flere instanser må involveres
Tema 3: Arbeidsgivers styringsrett og lederes handlingsrom
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:
- Arbeidsgivers styringsrett
- Styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
- Behandling av personalsaker
- Gjennomføring av en oppsigelsesprosess
- Krav til dokumentasjon i oppsigelsessaker
- Håndtering av saker der leder ikke får støtte eller hjelp fra sin eier
Tema 4: Lederes stillingsvern, varsling og konflikthåndtering
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:
- Lederes stillingsvern
- Varsling etter arbeidsmiljøloven, varslingsrutiner og håndtering av varsling
- Konflikthåndtering og god kommunikasjon med involverte i personalsaker
- Leders samarbeid med tillitsvalgte og verneombud
- Kunnskap om avtaleverket; Hovedavtalen, Hovedtariffavtalen og arbeidstidsavtalen for personalet
- Kultur for gjensidig samhandling og praktisering av medbestemmelse
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet for unge under 18 år og voksne.
- Ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk
- Forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
- Sosialfaglige arbeidsmetoder rettet mot ungdom og voksne med rusproblemer
- Kjønnsperspektiver på rusfeltet
- Konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre noen sammenligninger av norske faglige perspektiver og tilnærminger med minst et annet land.
- samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
- vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
- samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i feltet
- beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
- reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
Innhold
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Ulike faglige perspektiver og tilnærminger i rusfeltet
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kjønnsperpsektiver i rusfeltet
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusproblematikk i familien.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk, avhengighet og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Selvvalgt pensum, som omfatter 300 sider, legges ved eksamensbesvarelsen.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Ragnhild Fugletveit