EPN-V2

SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Substance abuse and addiction
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger
  • To møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass
  • To skriftlige arbeidskrav
  • Skriftlig hjemmeeksamen

Emnet har følgende fire temaer:

Tema 1: Egen lederrolle, juridisk metode og saksbehandlingsregler

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:

  • Egen lederrolle i samarbeid med eier
  • Sentrale saksbehandlingsregler og sentrale juridiske begreper
  • Barnekonvensjonen
  • Taushetspliktbestemmelser
  • Personvernregelverket
  • Krav til dokumentasjon

Tema 2: Sentrale rettigheter og plikter i barnehageloven og opplæringsloven

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:

  • Rett til spesialundervisning i skolen, og rett til spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven
  • Retten til et trygt og godt miljø i barnehage og skole
  • Foreldresamarbeid i barnehage og skole
  • Hvordan håndtere kolliderende rettigheter og konflikter blant barn/elevgrupper og foreldre
  • Rollene til ulike aktører nasjonalt og lokalt, forståelse av system og egen rolle som leder
  • Tverrsektorielt samarbeid og hvordan løse problemer hvor flere instanser må involveres

Tema 3: Arbeidsgivers styringsrett og lederes handlingsrom

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:

  • Arbeidsgivers styringsrett
  • Styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
  • Behandling av personalsaker
  • Gjennomføring av en oppsigelsesprosess
  • Krav til dokumentasjon i oppsigelsessaker
  • Håndtering av saker der leder ikke får støtte eller hjelp fra sin eier

Tema 4: Lederes stillingsvern, varsling og konflikthåndtering

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:

  • Lederes stillingsvern
  • Varsling etter arbeidsmiljøloven, varslingsrutiner og håndtering av varsling
  • Konflikthåndtering og god kommunikasjon med involverte i personalsaker
  • Leders samarbeid med tillitsvalgte og verneombud
  • Kunnskap om avtaleverket; Hovedavtalen, Hovedtariffavtalen og arbeidstidsavtalen for personalet
  • Kultur for gjensidig samhandling og praktisering av medbestemmelse

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet for unge under 18 år og voksne.
  • Ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk
  • Forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
  • Sosialfaglige arbeidsmetoder rettet mot ungdom og voksne med rusproblemer
  • Kjønnsperspektiver på rusfeltet
  • Konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre noen sammenligninger av norske faglige perspektiver og tilnærminger med minst et annet land.
  • samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
  • vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
  • samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i feltet
  • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
  • reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet

Innhold

  • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
  • Ulike faglige perspektiver og tilnærminger i rusfeltet
  • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
  • Kjønnsperpsektiver i rusfeltet
  • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusproblematikk i familien.
  • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk, avhengighet og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Selvvalgt pensum, som omfatter 300 sider, legges ved eksamensbesvarelsen.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Ragnhild Fugletveit