Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Substance abuse and addiction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
A combination of lectures, individual study and project work. The project will be defined by the student based on real world case study on the rehabilitation in the built environement. Collaboration with either a Norwegian or international company is encouraged, adding a real-world dimension to the project. It could also involve reviweing, analysing and evaluating previous rehabilitation projects to suggest improvements or more sustainable and cost-effective approaches.
Digital lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.
Forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Type of assessment:
1) Pitch presentation on the selected project of 20 minutes delivered in groups of 2-5 students, weighted 30%
2) Written reflection, collaboratively prepared by the same group as in 1), on improvements in and challenges to the pitch presentation based on the discussion following each presentation 20%
3) Project report collaboratively prepared by the same group as in 1), approx. 20 pages appendixes included, weighted 50%.
The pitch presentation should be delivered at the early stage of the course: dates will be communicated on Canvas. Individual pitch presentations or project reports are not accepted. To pass the course, a minimum grade of E is required in all assessment parts (1), (2) and (3). Only (2) and (3) grades could be appealed. In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the result cannot be appealed.
Innhold
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Selvvalgt pensum, som omfatter 300 sider, legges ved eksamensbesvarelsen.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Ragnhild Fugletveit