Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3151 Familiearbeid med barn og foreldre Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Family Treatment with Children and Parents
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Astrid Christensen.
Forkunnskapskrav
Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fortrinnsvis fokus på vesentlige teoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Studentene får se videosnutter av vitenskapelige forsøk, der man drøfter både de psykologiske funnene og etiske aspekter ved forskningen. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra både barnevern og BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
- manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning med barn og foreldre
- utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller i samtaler med barn og foreldre
- reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene er barnas viktigste hjelpere, men også kan bidra til utvikling av barnas problemer
- reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen
Generell kompetanse
Studenten kan
- oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, og øvelser og ferdighetstrening i grupper med og uten bruk av film.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke bestått eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Maritha Blaker og Karine Porpino Viana