EPN-V2

SOSV3151 Familiearbeid med barn og foreldre Emneplan

Engelsk emnenavn
Family Treatment with Children and Parents
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Astrid Christensen.

Forkunnskapskrav

Studentene får gjennom plenumsforelesninger gjennomgang av sentrale psykologiske termer. Først gis noen historiske linjer, med fortrinnsvis fokus på vesentlige teoretiske bidrag i faget. I gjennomgangen av sentrale teorier eksemplifiseres og diskuteres forståelser av begrepene med studentene. Studentene får se videosnutter av vitenskapelige forsøk, der man drøfter både de psykologiske funnene og etiske aspekter ved forskningen. Parallelt knyttes anvendelse av psykologisk kunnskap opp mot praksis, illustrert i kasus fra både barnevern og BUP. Her blir studentene aktivt deltagende i å drøfte måter å forstå og reflektere over klienters psykologiske vansker, ved hjelp av teoriene.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
  • manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning med barn og foreldre
  • utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller i samtaler med barn og foreldre
  • reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene er barnas viktigste hjelpere, men også kan bidra til utvikling av barnas problemer
  • reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, og øvelser og ferdighetstrening i grupper med og uten bruk av film.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke bestått eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Maritha Blaker og Karine Porpino Viana