EPN-V2

SOSV3151 Familiearbeid med barn og foreldre Emneplan

Engelsk emnenavn
Family Treatment with Children and Parents
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre. Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
    • manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning med barn og foreldre
    • utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller i samtaler med barn og foreldre
    • reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene er barnas viktigste hjelpere, men også kan bidra til utvikling av barnas problemer
    • reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, og øvelser og ferdighetstrening i grupper med og uten bruk av film.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    About 50 hours of teaching and exercises.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    No coursework requirements or compulsory activities.

  • Vurderingsuttrykk

    The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

  • Sensorordning

    The following aids are permitted:

    • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
    • One language dictionary (native language-English/English-native language or English-English)

  • Emneansvarlig

    Grade scale A - F