Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3151 Family Treatment with Children and Parents Course description
- Course name in Norwegian
- Familiearbeid med barn og foreldre
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and WelfareBachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltagelse
Det er krav om minimum 75 % deltakelse ved samlinger og 100 % deltagelse på digitale studentpresentasjoner. Dette for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene.
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen på webseminarene eller er fraværende på studentpresentasjoner, vil emnesansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Skriftlige arbeidskrav og presentasjoner:
- Skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter. Oppgavene skal være knyttet til gitte, sentrale temaer fra emnet (1000 ord (+/- 10 %). Besvarelsene må være relevante og vise bruk av emnets og selvvalgt litteratur
- Presentasjon av gruppeoppgavene i webseminar med medstudentrespons
- To individuelle flervalgstester med minimum 70 % riktige svar for at arbeidskravet skal godkjennes. Studenten har rett til to forsøk før ordinær eksamen og et tredje forsøk før ny eksamen.
Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Required preliminary courses
The student must have passed all exams in the first and second year of the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has knowledge of
- methods and concepts in family therapy, with a focus on children and parents
- manual-based models that can be used in counselling with children and parents
- developmental psychological thinking on the child-parent relationship
Skills
The student can
- apply some knowledge from family therapeutic models and other similar models in conversations with children and parents
- reflect on the fundamental dilemma of parents being both the child’s most important helpers and contributing to the development of the child’s problems
- reflect on dilemmas related to talking to children and parents together
General competence
The student can
- acquire knowledge of and skills in obtaining and using sources (basic reference and quotation techniques)
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Course requirements
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Assessment
An individual written in-depth paper. The topic and issues are based on a case involving children and parents and must be related to theory from the syllabus. The answer paper should be 8-10 pages long. Font and font size: Calibri 12 point. Line spacing: 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.
Students who were absent for a valid reason or who fail the exam may take a resit/rescheduled exam in the same format as the ordinary exam. If the student fails the exam, they will be given one opportunity to submit an improved version of the in-depth assignment for assessment.
Permitted exam materials and equipment
Videreutdanningen består av ett emne, VSHAF6000 Seksuell anatomi og fysiologi (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene/webseminarene er heldigitale. Det avholdes fire webseminarer hvor to er presentasjoner fra studenter. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med studerende og kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk/skandinavisk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
Course contact person
Signe Vagle and Maritha Blaker