Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3101 Sosialt arbeid i skolen - laget rundt eleven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work Pratice in School Settings
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Aktiv innsats rundt elever med skolen som samarbeidsarena vil kunne forebygge elevers uteblivelse og frafall fra skolen, og blir en ny arbeidsarena for sosialarbeidere. Forskning viser at antallet elever med ulike sosioemosjonelle vansker øker i norsk skole, og at skolen viderefører eller forsterker allerede eksisterende sosiale forskjeller. Antallet sosialarbeidere i skolen har økt, men stillingen er fortsatt ikke lovpålagt. Emnet omhandler hvordan vi med flere yrkesgruppers kompetanse samlet i skolen kan oppnå en mer inkluderende skole med plass og ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen. Hvordan den sosialfaglige kompetansen kan implementeres på en pedagogisk arena, er nyttig kunnskap for våre studenter og for sosialarbeidere og pedagoger ansatte i skolen.
Forkunnskapskrav
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of concepts, components or frameworks deriving from central theories, paradigms and approaches within the field of distributed collaborative learning
- has thorough knowledge of the interrelationships between education and ICT development processes and their manifestations in international and national practices
Skills
The student
- can analyse specific issues that are pertinent to development and change of online teaching environments in their societal context.
- can analyse and deal critically with various sources of information from the field of distributed collaborative learning and apply them to structure and formulate scholarly arguments
- can analyse existing theories and methods in the field of distributed collaborative learning and work independently on practical and theoretical problems
- can carry out an independent limited research or development projects within the field of distributed collaborative learning under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics.
General competence
The student
- can apply his/her competence and skills in the field of distributed collaborative learning in order to carry out advanced assignments and projects.
- can communicate and discuss research-based knowledge in the field of distributed collaborative learning with professionals and non-professionals
- can contribute in critical ways to the development of the field of distributed collaborative learning
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til gjeldende læreplaner, opplæringslov og aktuelle stortingsmeldinger
- kan gjenkjenne de ulike fasene i en gruppeprosess/klassedannelse i skolen
- har kjennskap til relevant teori av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
- har kjennskap til lærerprofesjonens etiske plattform og yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere læreplanen med utgangspunkt i emnets teorier
- bruke sine kunnskaper om klassedannelse i samarbeid med pedagogen
- bruke sine sosialfaglige kunnskaper i sitt arbeid med elever, foresatte, pedagoger og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse kan brukes sammen med pedagogisk kompetanse i grunnskolen
- kan belyse samarbeidet på systemnivå, i klassen, i skole-hjem relasjonen og i elev-lærer/sosialarbeider relasjonen
- kan reflektere over utfordringene som kan oppstå når en ny yrkesgruppe skal jobbe på en annen yrkesgruppes arena
Innhold
Samarbeid- og relasjonskompetanse er viktig for en sosialarbeider som ønsker å jobbe i skolen. Sosialarbeideren skal samarbeide med ulike yrkesgrupper rundt elevene. Til sammen utgjør disse laget rundt eleven. I undervisningen skal studentene lære om og reflektere rundt begrepet profesjon og hvordan sosialfaglig arbeid kan utøves i skolen og bidra i samarbeidet.
I tillegg blir det undervist om samarbeid på flere nivåer; individuelle samtaler med enkeltelever, med det pedagogiske personalet og ledelsen ved skolen, med foresatte og tverrfaglig samarbeid med blant annet barnevern, PPT og BUP. Viktige diskusjonstemaer blir også skolens syn på elever, og hvilke tanker om adferdsproblemer som råder i skolen.
Det vil også bli undervist om klassedannelse/gruppeprosesser og klasseromsarbeid. I tillegg vil emnet inneholde noe historikk om sosialarbeidere ansatt i skolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Individual report, 3000 words +/- 10 %.
The students must write an individual report on their performance of the activities carried out during the semester. This report, containing description and analysis of experiences, based on the course literature, will be the basis of the final assessment.
New or postponed exam will be organised in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Examination support material is permitted.
Vurdering og eksamen
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.
Hjelpemidler ved eksamen
The report will be evaluated by an internal and external examiner.
Vurderingsuttrykk
The following are sub themes of the course:
- Concepts of collaboration
- Modes of collaboration
- DCL (Distributed Collaborative Learning)
- Problem-based learning for collaboration
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Ulrika Gustavsson og Nina Tømmerbakken.