EPN-V2

SOS3120 Sosiale problemer, sosialpolitikk og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social problems, social policy and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet ser vi på hvordan sosialpolitisk reform og intervensjoner begrunnes i velferdsstatens normer, holdninger og verdier, samt i forskningsbasert kunnskap. I emnet utforskes konsekvenser av politikkendringer, reformer og intervensjoner for brukere og sosialt arbeids praksis. Dette innebærer spørsmål om politikkendringers utilsiktede og tilsiktede virkninger for brukernes velferd og sosialarbeidernes profesjonelle handlingsrom. I arbeid med aktuelle forhåndsbestemte temaer som for eksempel fattigdom, rus, psykiatri, bolig eller migrasjon, vil studentene anvende samfunnsvitenskapelig kunnskap i analyser av sosialpolitiske innsatsområder og intervensjoner. 

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Samarbeid om barn og unge" INTER1300. Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærming til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldre og barn/unges meningsdanning. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis.
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
  • har bred kunnskap om sosial ulikhet og marginaliserte gruppers levekår.
  • har bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme.
  • har kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser.
  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger.
  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner.
  • kan kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet.
  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper.
  • har kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin.
  • kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer.
  • har kunnskap om sammenhengen mellom ulike kunnskapsformer, verdier og ferdigheter i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.
  • har kunnskap om hvordan forskning, teori, praksis og politikk er en del av kunnskapsutviklingen i sosialt arbeid.
  • kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig.
  • kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.
  • kan reflektere over hvordan sosiale kategorier samspiller og virker inn på interaksjoner mellom individer og deres omgivelser.

Generell kompetanse

Studentene:

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.
  • har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen.
  • har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis.
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En skriftlig gruppeoppgave på 1400 ord +- 10%, som leveres innen nærmere oppgitt frist. Oppgaven kan omarbeides og leveres en gang ved ikke godkjent. Gruppen skal presentere sin oppgave muntlig. Ikke godkjent oppgave, eller manglende deltakelse på presentasjon medfører tap av eksamensrett.

Emneansvarlig

Eksamen er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.