Programplaner og emneplaner - Student
SOS3110 Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specializationin social work- placement training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis, og har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og politikk-, samfunns- og organisasjonsnivå.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, ressurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassens arbeidsområde
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner
- kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over ca.12 uker. Studentene har også studiedager underveis i praksisperioden.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1. Praksis
Praksisveileder anbefaler praksis godkjent, eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet.
- Arbeidskrav 2. Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar
Det er mulig med fravær på inntil 1 dag. Fravær utover 1 dag utløser kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravets omfang vil øke med omfanget av fraværet. Manglende innlevering av arbeidskrav medfører tap av eksamensretten.
- Arbeidskrav 3. Læringskontrakt
Innlevering av læringskontrakt som lages i samarbeid med praksisveileder. Omfanget på læringskontrakten vil variere fra student til student. Formålet med arbeidskravet er at læringskontrakten skal understøtte og fremme studentens læringsutbytte i praksisperioden. Dersom læringskontrakten ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 4. Refleksjonsnotat på 3-4 sider
Dersom refleksjonsnotatet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang, innen angitt frist.
Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar, læringskontrakt og refleksjonsnotat på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Vurdering og eksamen
This course gives students a more in-depth understanding of social work based on practical training, and focuses on knowledge, understanding and skills as regards the link between the students’ own professional practice and political, social and organisational levels.
Language of instruction is Norwegian.
Hjelpemidler ved eksamen
Students must have completed and passed the second year of the Bachelor’s Programme in Social Work.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of relevant theories and models for interaction and communication
- has broad knowledge of marginalisation and exclusion mechanisms that impact the client groups at the practical training establishment
- has broad knowledge of interprofessional cooperation at different levels
- has knowledge of how political and organisational matters (management, organisational culture, resources) affect professional practice
- has broad knowledge of how social problems arise and develop in a changing society
- has broad knowledge of how to critically reflect on their own practice
Skills
The student
- can apply different communication skills in interaction with individuals and groups
- can critically apply different theoretical perspectives and methods in relation to the practical training establishment
- can apply theoretical perspectives to interdisciplinary cooperation
- can discuss the importance of organisation and management to the practice of social work
- can discuss the links between social development, knowledge development and research
- can reflect on how a professional identity is formed in various organisational contexts
- can reflect on their own scope of action in various organisations
- can reflect on risk and how to handle conflicts and reduce the risk of undesirable incidents and is familiar with methods for following this up systematically
General competence
The student
- has insight into relevant academic and professional ethical issues
- has insight into and can reflect critically on their own professional role in encounters with institutional and political requirements in their service provision
- has insight into how judgement can be exercised in situations with inadequate and/or contrasting information, and how to identify possibilities in various professional and institutional contexts
- has insight into how their own professional practice promotes or inhibits equality, inclusion and mastery for different individuals and groups in society
- has insight into and a critical understanding of digital communication in professional practice and interaction
Sensorordning
Various teaching methods are used in this course, including practice in the professional field, supervision and flipped classroom. The flipped classroom method is a process-based approach that comprises three phases that build on each other; the students’ own preparations, seminars at the university and follow-up work in groups or individually. The practical training takes place over around 12 weeks. The period of practical training also includes study days.