Programplaner og emneplaner - Student
SOS3110 Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specializationin social work- placement training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis, og har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og politikk-, samfunns- og organisasjonsnivå.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, ressurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassens arbeidsområde
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner
- kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over ca.12 uker. Studentene har også studiedager underveis i praksisperioden.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1. Praksis
Praksisveileder anbefaler praksis godkjent, eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet.
- Arbeidskrav 2. Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar
Det er mulig med fravær på inntil 1 dag. Fravær utover 1 dag utløser kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravets omfang vil øke med omfanget av fraværet. Manglende innlevering av arbeidskrav medfører tap av eksamensretten.
- Arbeidskrav 3. Læringskontrakt
Innlevering av læringskontrakt som lages i samarbeid med praksisveileder. Omfanget på læringskontrakten vil variere fra student til student. Formålet med arbeidskravet er at læringskontrakten skal understøtte og fremme studentens læringsutbytte i praksisperioden. Dersom læringskontrakten ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 4. Refleksjonsnotat på 3-4 sider
Dersom refleksjonsnotatet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang, innen angitt frist.
Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar, læringskontrakt og refleksjonsnotat på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Vurdering og eksamen
Eksmen i emnet er en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.