EPN-V2

SOS3110 Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium Emneplan

Engelsk emnenavn
Specializationin social work- placement training
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.;

Forkunnskapskrav

Hematologi er læren om blodet og blodsykdommer. Emnet omhandler grunnleggende hematologi med fokus på blodcellenes utvikling, funksjon og morfologi, samt de viktigste blodsykdommene. Videre vil emnet danne grunnlaget for å kunne analysere prøver innen hematologi og koagulasjon, samt kvalitetssikre, tolke og vurdere prøveresultater.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene:;;

  • har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.;;
  • har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen. ;
  • har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer. ;
  • har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse,;organisasjonskultur,;resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.;
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.;
  • har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.;

;

Ferdigheter ;

Studentene:;

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.;
  • kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen. ;
  • kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid. ;
  • kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.;
  • kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning. ;
  • kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.;
  • kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner. ;

;

Generell kompetanse;

Studentene: ;

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.;
  • har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse. ;
  • har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster. ;
  • har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet. ;
  • har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling. ;

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten;arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.;

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Vurderingsuttrykk

  • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
  • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
  • Kvinner og rus.
  • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
  • Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
  • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.;En students kontaktlærer kan ikke være sensor.;

Emneansvarlig

Ingen hjelpemidler tillatt.