Programplaner og emneplaner - Student
SOS3110 Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specializationin social work- placement training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.;
Forkunnskapskrav
Hematologi er læren om blodet og blodsykdommer. Emnet omhandler grunnleggende hematologi med fokus på blodcellenes utvikling, funksjon og morfologi, samt de viktigste blodsykdommene. Videre vil emnet danne grunnlaget for å kunne analysere prøver innen hematologi og koagulasjon, samt kvalitetssikre, tolke og vurdere prøveresultater.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene:;;
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.;;
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen. ;
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer. ;
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse,;organisasjonskultur,;resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.;
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.;
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.;
;
Ferdigheter ;
Studentene:;
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.;
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen. ;
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid. ;
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.;
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning. ;
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.;
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner. ;
;
Generell kompetanse;
Studentene: ;
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.;
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse. ;
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster. ;
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet. ;
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling. ;
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten;arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.;
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Vurderingsuttrykk
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.;En students kontaktlærer kan ikke være sensor.;
Emneansvarlig
Ingen hjelpemidler tillatt.