Programplaner og emneplaner - Student
SOS2170 Kunnskap og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge and knowledge development in social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger videre på sentrale temaer fra emnet Introduksjon til sosialt arbeid, og gir inngående kunnskap om hvordan sosiale problemer i samspill med ulike samfunnsforhold virker inn på individers, familiers og gruppers livssituasjon. Studentene får fordypet kunnskap om sosialt arbeids teorier og sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og problemstillinger.
Studentene vil gjennom prosjektarbeid tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid, og få kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal arbeide med deltakelse i ulike lokalsamfunn eller blant mennesker som er berørt av ulike tjenester.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for spesiell patologi relevant til ortopediingeniørfag med fokus på forekomst, etiologi, patologiske prosesser, symptomer og kliniske tegn
- gjøre rede for skademekanismer, inflammasjons- og tilhelingsprosesser
- beskrive prinsipper for andre helseprofesjoners behandling av aktuelle sykdomstilstander
- beskrive krigsskader og følgetilstander
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike kunnskapssyn og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
- bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot familier, grupper og samfunn
- innsikt i sosiokulturelle og strukturelle forhold som påvirker familieliv
- kunnskap om etiske dilemmaer knyttet til arbeid med barn og familier
- kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og politisk påvirkningsarbeid
- bred kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode
- kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger
- kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur
- kunnskap om hvordan marginalisering og diskriminering påvirker menneskers sosiale liv og helse, herunder minoriteters rettigheter, samers særskilte status som urfolk
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling
- anvende teori i analyse av sosiale problemer med barn og familier på ulike nivåer og anvende kunnskap om sosialt arbeids samfunnsmandat skriftlig og muntlig
- innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid nasjonalt og internasjonalt innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig
- gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse og reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder
- anvende kunnskap i planlegging av tiltak for å forebygge og håndtere sosiale problemer med fokus på barn og familier i vanskelige livssituasjoner
- reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over sosialfaglig kunnskap, verdier, holdninger og maktperspektiver i yrkesutøvelsen og har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling
- utforme et akademisk arbeid og presentere fagkunnskap både muntlig og skriftlig
- reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 35 minutter per kandidat. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt .
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes/ kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.
Emneansvarlig
- 10 studiepoeng overlapp med ORTO2400 Patologi.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent med emnene SOS2110 Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper og SOS2160 Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.