Programplaner og emneplaner - Student
SOS2160 Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge development in social work
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig;metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.;
-
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;
Studentene:;
- har bred kunnskap om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.;;
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.;
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.;
- kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.;;
;
Ferdigheter;
Studentene:;
- kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.;;
- kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.;;
- kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.;;;
- kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.;;
;
Generell kompetanse;
Studentene:;
- har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.;;
- kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.;;
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i seminarer og prosjektgruppe.
Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 % gis;et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist.;Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.;
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen. Besvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.;
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
Emneansvarlig
Jorunn Vindegg og Dag Jenssen