Programplaner og emneplaner - Student
SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the child welfare service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;
Studentene:;
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
- har kunnskap om barnevernets organisering.;;
- har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
- har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
- har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
- har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
- har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;
;
Ferdigheter;
Studentene:;
- kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
- kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
- kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;
;
Generell kompetanse;
Studentene:;;
- kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
- har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
- har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
- kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Hjelpemidler ved eksamen
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
- Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;;
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson og Edda Stang