EPN-V2

SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work in the child welfare service
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studentene:;

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
  • har kunnskap om barnevernets organisering.;;
  • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
  • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
  • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
  • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;

;

Ferdigheter;

Studentene:;

  • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
  • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
  • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;

;

Generell kompetanse;

Studentene:;;

  • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
  • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
  • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
  • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Gunilla Johansson og Edda Stang