EPN-V2

SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work in the child welfare service
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studentene:;

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
  • har kunnskap om barnevernets organisering.;;
  • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
  • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
  • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
  • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;

;

Ferdigheter;

Studentene:;

  • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
  • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
  • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;

;

Generell kompetanse;

Studentene:;;

  • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
  • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
  • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
  • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:

1. Ett;skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang;på 3-5 sider.;

Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over;72 timer.;Besvarelsen skal være på 8-10 sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres;én uke før første eksamensdag. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk