EPN-V2

SOS2130 Arbeid, helse og bolig Emneplan

Engelsk emnenavn
Work, health and housing
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid.

Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin.
  • kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer.
  • har kunnskap om sammenhengen mellom ulike kunnskapsformer, verdier og ferdigheter i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.
  • har kunnskap om hvordan forskning, teori, praksis og politikk er en del av kunnskapsutviklingen i sosialt arbeid.
  • kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig.
  • kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.
  • kan reflektere over hvordan sosiale kategorier samspiller og virker inn på interaksjoner mellom individer og deres omgivelser.

Generell kompetanse

Studentene:

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.
  • har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen.
  • har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis.
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess.

Læringsutbytte

Ingen

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Arbeidskrav 1

Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av Mix i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.

Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.

Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2

Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:

Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.

*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Siri Fjeldheim og Marianne Buen Sommerfeldt

Sensorordning

Studentene anbefales å ha lest sosialt arbeids yrkesetiske grunnlagsdokument.

Emneansvarlig

Det benyttes to interne sensorer.