Programplaner og emneplaner - Student
SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction with children, youths and families in local communities
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.
Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå med å etablere en god bosituasjon og inkludering i arbeid. Det vektlegges hvordan slike tjenester kan tilbys på en etisk og juridisk forsvarlig måte i arbeids- og velferdsforvaltningen. Emnet består av to delemner med felles eksamen.
I første delemne vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, bolig, helse og uhelse har betydning for livskvalitet. Arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid er viktige deler av denne kunnskapen. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Bolig og bosituasjon er grunnleggende for den enkeltes velferd, og påvirker våre livssjanser på andre områder av livet, også i arbeidslivet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelser fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både å komme i og beholde en jobb.
Delemne to retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser. Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i delemnet, og det gir innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, men anonymiserte saker. Studentene trener på arbeids- og velferdsarbeid tilknyttet vurdering av arbeidsrettede tiltak og sosiale tjenester i møte med tenkte personer i utsatte livssituasjoner med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp, og/eller øvrig råd og veiledning. Emnet innebærer nært samarbeid med den kommunale sosialtjenesten ved ulike NAV- kontorer.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
- Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.
Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 60 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Hver eksamensgruppe er på 4-6 studenter. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer.
Besvarelsen skal være på 6400 ord +/- 10 %. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneansvarlig
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.