EPN-V2

SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction with children, youths and families in local communities
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.

Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier
  • har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn
  • kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer
  • kan gjenkjenne og vurdere uønskede hendelser og risiko i møte med brukere på ulike arenaer
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter
  • kan anvende tolk i samhandling med brukere
  • kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon
  • kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger
  • kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
  • kan anvende faglig skjønn
  • kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.

Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 60 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.  

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Emneansvarlig

Stine Harstad