EPN-V2

SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction with children, youths and families in local communities
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis
  • har bred kunnskap om sosial klasse, makt og marginaliserte gruppers levekår
  • har bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser
  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger
  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner
  • kan kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet
  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper
  • har kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer

Læringsutbytte

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.

Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Sensorordning

Carolina Ohls og Ivan Harsløf

Emneansvarlig

Stine Harstad