Programplaner og emneplaner - Student
SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction with children, youths and families in local communities
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.
Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier
- har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn
- kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer
- kan gjenkjenne og vurdere uønskede hendelser og risiko i møte med brukere på ulike arenaer
- kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter
- kan anvende tolk i samhandling med brukere
- kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon
- kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger
- kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier
- kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
- kan anvende faglig skjønn
- kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
- Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.
Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 60 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.
Emneansvarlig
Stine Harstad