EPN-V2

SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction with children, youths and families in local communities
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av;bachelorprogrammet i sosialt arbeid.;;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier.;;
  • har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn.;
  • kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter.;
  • har bred kunnskap om gruppearbeid som metode i sosialt arbeid og sentrale momenter knyttet til organisering og ledelse av grupper. ;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer.;
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter.;
  • kan anvende tolk i samhandling med brukere.;
  • kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon. ;
  • kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger. ;
  • kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse. ;

;

Generell kompetanse ;

Studentene: ;

  • kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier. ;
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen. ;
  • kan anvende faglig skjønn.;
  • kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.  ;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

1.Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening og seminardager;

Det kreves 80 % tilstedeværelse, og dette vurderes samlet. Ved fravær utover 20%, og;som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.;

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen. ;;

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer.;

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.  ;

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Emneansvarlig

Helene Petersen-Sveen og Monica Elton.