Studieinfo emne SOS2120 2022 HØST
SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction with children, youths and families in local communities
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.
Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..
Emnet går parallelt med SOS2110 Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper. I emnene utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i fagets teoretiske grunnlag og sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier.
har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn.
kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter.
har bred kunnskap om gruppearbeid som metode i sosialt arbeid og sentrale momenter knyttet til organisering og ledelse av grupper.
Ferdigheter
Studentene:
kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer.
kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter.
kan anvende tolk i samhandling med brukere.
kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon.
kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger.
kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse.
Generell kompetanse
Studentene:
kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier.
kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen.
kan anvende faglig skjønn.
kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1.Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening og seminardager
Det kreves 80 % tilstedeværelse, og dette vurderes samlet. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Emneansvarlig
Helene Petersen-Sveen og Monica Elton.