EPN-V2

SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction with children, youths and families in local communities
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier;og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.

Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..;

Emnet går parallelt med SOS2110;Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper.;I emnene utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i fagets teoretiske grunnlag og sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag.;

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av;bachelorprogrammet i sosialt arbeid.;;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier.;;
  • har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn.;
  • kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter.;
  • har bred kunnskap om gruppearbeid som metode i sosialt arbeid og sentrale momenter knyttet til organisering og ledelse av grupper. ;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer.;
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter.;
  • kan anvende tolk i samhandling med brukere.;
  • kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon. ;
  • kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger. ;
  • kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse. ;

;

Generell kompetanse ;

Studentene: ;

  • kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier. ;
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen. ;
  • kan anvende faglig skjønn.;
  • kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.  ;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

1.Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening og seminardager;

Det kreves 80 % tilstedeværelse, og dette vurderes samlet. Ved fravær utover 20%, og;som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.;

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen. ;;

Vurdering og eksamen

I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig;metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.;

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.  ;

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.;

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studentene:;

  • har bred kunnskap om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.;;
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.;
  • har kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.;
  • kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.;;

;

Ferdigheter;

Studentene:;

  • kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.;;
  • kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.;;
  • kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.;;;
  • kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.;;

;

Generell kompetanse;

Studentene:;

  • har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.;;
  • kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.;

Emneansvarlig

Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.;;