Programplaner og emneplaner - Student
SOS1180 Social work in the welfare society and placement training Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og praksisstudium
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir, gjennom to delemner, studentene en grunnleggende forståelse av sosialt arbeids plass i velferdsstaten gjennom teori og praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og velferdspolitikk.
Delemnet sosialt arbeid i velferdssamfunnet gir studentene grunnleggende kunnskap om det norske velferdssamfunnet og ulike velferdsmodeller. Det legges vekt på velferdspolitiske mål og virkemidler og samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Emnet tydeliggjør politiske og forvaltningsmessige rammebetingelser, samt velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis. Videre gir det kunnskap om samfunnsmessige strukturer som skaper sosiale problemer og svekker menneskers livsvilkår, og om hva som kan motvirke slike strukturer. Sosial klasse, marginalisering og diskriminering blir sentrale tema i emnet.
I det andre delemnet praksisstudium skal studentene delta i reelle yrkessituasjoner i praksisfeltet hvor det utøves sosialt arbeid. Sosialt arbeid utøves på mange arenaer og praksisplassene er varierte. Studentene tilbys praksisplasser som er relevante ut fra utdanningens formål og sosionomens arbeidsfelt. I praksis trener studentene på samhandling med individer og grupper som er i kontakt med sosial- helse og velferdssystemene.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått eksamen tilsvarende 20 studiepoeng fra høstsemesteret.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige begreper og ulike velferdspolitiske ideologier
- har kunnskap om velferdspolitikkens hovedmål og sentrale virkemidler
- har kjennskap til hva som kjennetegner den norske velferdsstaten i et internasjonalt perspektiv
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng
- har kunnskap om sosiale problemer av betydning for klientgruppene på praksisplassen
- har kjennskap til velferdspolitiske virkemidler og lovhjemmel knyttet til praksisstedet organisering og arbeidsoppgaver
- har kjennskap til hvordan sosialt arbeid utøves på praksisstedet
- har kjennskap til digitale verktøy som brukes på praksisplassen
- kan reflektere over risiko for uønskede hendelser og hvordan håndtere konflikter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjenkjenne ulike posisjoner i den velferdspolitiske debatten, og reflektere over mulige konsekvenser for individ og samfunn
- kan anvende kunnskap om sosiale problemer og rammebetingelser i møte med brukere på praksisstedet
- kan vurdere betydningen av sosiale strukturer for menneskers livsvilkår og anvende kritisk refleksjon over praksis
- kan anvende metodiske tilnærminger som er relevante praksisplassen
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter i møte med enkeltpersoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan velferdspolitiske ressurser får betydning for utøvelsen av sosialt arbeid i møte med praksisstedets brukere
- har innsikt i forhold som bidrar til sosial ulikhet og hvordan makt utspiller seg i møte mellom tjenestestedet og brukere
- har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kan formidle og utveksle synspunkter om sosialpolitiske spørsmål og reflektere over egne holdninger og etiske problemstillinger knyttet til sosialt arbeids verdigrunnlag og utøvelse
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer. Det vil bli gitt skriftlige øvingsoppgaver.
I praksisperioden skal studenten i hovedsak følge praksisstedets arbeidsrutiner og arbeidstid, og skal gjennom praksisperioden ha studiedager. Studenten skal få ukentlig veiledning og oppfølging av praksisveileder. Veiledningen kan gis både individuelt og i gruppe.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Praksis
Studenten skal gjennomføre en praksisperiode som går over ca. 8 uker inkludert tilhørende seminarer. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet. Praksis er en sentral del av studiet og skal bidra til integrering av læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
- Arbeidskrav 2: Tilstedeværelse i seminarundervisning
Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar, som til sammen går over 3 dager, med mulig fravær på inntil 1 dag. Fravær utover 1 dag utløser kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravets omfang vil øke med omfanget av fraværet. Manglende innlevering av kompenserende arbeidskrav medfører tap av eksamensretten. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten skal være mest mulig forberedt før oppstart av praksisperioden og kunne reflektere over sine læringsutbytter i praksis.
- Arbeidskrav 3: Læringskontrakt
Innlevering av læringskontrakt som lages i samarbeid med praksisveileder. Omfanget på læringskontrakten vil variere fra student til student. Formålet med arbeidskravet er at læringskontrakten skal understøtte og fremme studentens læringsutbytte i praksisperioden. Dersom læringskontrakten ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 4: INTERACT - INTER1100
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord (+/- 10%). Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1100 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent tilstedeværelse i seminarundervisning og læringskontrakt på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave med et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. Dersom studenten ikke består på andre forsøk, må studenten skrive en ny semesteroppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent med emnene SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og SOS1160 Praksisstudium.