Programplaner og emneplaner - Student
SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction in social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere.
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid.
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Generell kompetanse
Studentene:
- kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer.
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen.
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening
Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt tema og ferdigheter knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
The course covers basic knowledge about anatomy, physiology and histology. Key aspects are knowledge about and understanding of the connection between the structure and function of different tissues and organs and the most important mechanisms for regulating biological functions. Basic knowledge of anatomy, physiology and histology is a prerequisite for understanding disease and how it can affect analysis results.
Vurderingsuttrykk
The student must have been admitted to the study programme.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe how cells, tissues, organs and organ systems are built up and function
- has knowledge of human anatomy and physiology key to biomedical laboratory work
- has knowledge of the connection between the cells and tissues’ structure and function
- has knowledge of the cells’ structure and function in relation to biomedical analysis
- is familiar with basic medical terminology
- can explain the main characteristics of the immune system and the different functions of immune cells
Skills
The student
- can recognise and describe cells and tissues from different tissue and organs by microscopic examination
Emneansvarlig
Work and teaching methods include lectures, seminars, assignments and laboratory work.
Parts of the teaching used is the ‘flipped classroom’, where digital learning resources will be made available to students in advance. Digital learning resources include video lectures, digital tests and practical exercises.