EPN-V2

SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction in social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.;

Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.;;

Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.;;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.;;
  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.;
  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.;
  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.;
  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert;bruk av tolk i møte med brukere.;
  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.;
  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid. ;
  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.;

;

Generell kompetanse ;

Studentene: ;

  • kan være empatisk og oppmerksomt;tilstede;i møte med egne og andres følelser og erfaringer.;
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen. ;
  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.;
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;
  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig. ;

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening

Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis;et;arbeidskrav. Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som;er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt tema og ferdigheter knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.;;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Emneansvarlig

Berit Bergheim og Jannicke Heyerdahl-Larsen