Programplaner og emneplaner - Student
SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction in social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.;
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.;;
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.;;
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene: ;
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.;;
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.;
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.;
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.;
;
Ferdigheter ;
Studentene: ;
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.;
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert;bruk av tolk i møte med brukere.;
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.;
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid. ;
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.;
;
Generell kompetanse ;
Studentene: ;
- kan være empatisk og oppmerksomt;tilstede;i møte med egne og andres følelser og erfaringer.;
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen. ;
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.;
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig. ;
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening
Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis;et;arbeidskrav. Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som;er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt tema og ferdigheter knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.;;
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Emneansvarlig
Berit Bergheim og Jannicke Heyerdahl-Larsen