EPN-V2

SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid. 

Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap   

Studentene: 

  • har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin. 
  • kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer. 
  • har kunnskap om ulike kunnskapsformer, slik som (vitenskaps)teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem.
  • har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.   
  • kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid. 

 

Ferdigheter   

Studentene:   

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig. 
  • kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå. 
  • kan reflektere over hvordan sosiale problemer samspiller og virker inn på ulike nivåer i sosialt arbeid, og påvirker mennesker i deres ulike livssituasjoner.

  

Generell kompetanse   

Studentene:   

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.  
  • har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen. 
  • har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis. 
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess. 

Arbeids- og undervisningsformer

The main purpose of the course is to improve the students' ability to communicate in English both in writing and orally in a professional context. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real situations in the business world.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No prerequisites.

Vurdering og eksamen

Knowledge

The student

  • has a wide vocabulary in economic/administrative English
  • knows the main oral and written genres of business communication
  • knows the main points of grammar necessary for correct and idiomatic usage of the English language
  • has knowledge of various cross-curricular business topics
  • has knowledge of several issues in American society
  • is familiar with some works of fiction in English

Skills

The student

  • can write professional English
  • can speak fluently about several business topics and various aspects of society and culture in English
  • can deal with professional situations in the business world
  • can understand spoken and written English used in a business context
  • can use professional vocabulary in oral and written contexts
  • is able to discuss, analyse and reflect on various issues in English
  • has developed his/her practical problem-solving skills

Competence

The student

  • has developed his/her communicative competence in English, which includes linguistic, intercultural and strategic competencies
  • can function well in most professional situations internationally
  • can apply his/her skills and knowledge of business English
  • can understand English language curricula and lectures in other subjects better

Hjelpemidler ved eksamen

The teaching consists of about 55 periods.

In addition to lectures there are case studies, group work, assignment review, discussions, student presentations, and written assignments. Regular attendance and active participation in classroom activities are expected. Independent study is required.

Vurderingsuttrykk

The following assignments are obligatory:

- One short (300-500 words) written assignment based on one of the cases (attendance is mandatory for the case the student writes about)

- An essay, approximately 500 words, on an assigned topic

- An individual 7-minute oral presentation

Feedback will be given on all assignments. The essay must adhere to the rules established in -Mal for oppgaveskriving ved SAM- (available on the SAM home pages). In order to take the final exam, all obligatory assignments must be approved by the instructor. Students will be given the opportunity to re-submit obligatory assignments that have not been approved. If assignments are not approved after re-submission(s), students will not be allowed to take the exam.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.