EPN-V2

SKUT5910 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om programmering og elementene i valgt programmeringsspråk
    • kan anvende generell programlogikk i ulike programmeringsspråk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan tolke en kravspesifikasjon og arbeide selvstendig og i grupper med problemløsning i programmering
    • kan gjennomføre et avgrenset programmeringsprosjekt selvstendig og i gruppe

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen utvikling av programvare
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen programmering
  • Learning outcomes

    I emnet inngår forelesninger og øvingsoppgaver. Studentene skal i tillegg gjennomføre et større programmeringsarbeid, basert på en kravspesifikasjon.

  • Content

    Det brukes to interne sensorer.

  • Teaching and learning methods

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

    Studentene skal i grupper (hver på 3-5 deltakere) gjennomføre et større programutviklingsprosjekt basert på en kravspesifikasjon. Oppgaven skal utvikles med pseudokode og skrittvis forfining og være godt kommentert. Oppgaven består av to individuelle oppgaver og tre fellesoppgaver:

    • Individuelle oppgaver:
      • Grov pseudokode for hele programmet (150-450 ord)
      • Ferdig program for minst et programelement (150-450 ord)
    • Gruppeoppgaver:
      • Felles pseudokode for hele prosjektet (150-450 ord)
      • Felles plan for arbeidsfordeling og tidsmessig gjennomføring (300-600 ord)
      • Kjørbart program og kommentert programkode
  • Course requirements

    Emnet avsluttes med en individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn, samt vurdering av en rapport om arbeidet med programmeringsprosjektet etter nærmere kriterier (se under Arbeidskrav). Rapporten skal inneholde en fellestekst fra hver gruppe (2000-4000 ord), samt en individuell tekst (200-400 ord) fra hver student som redegjør for eget bidrag i prosjektarbeidet.

    Endelig karakter fastsettes slik: individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapport fra programmeringsoppgave teller 40 %. Begge elementer av eksamen må være bestått for at kandidaten skal få bestått karakter.

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

  • Assessment

    Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.

    Arbeidskrav 1

    Arbeidskravet består av to deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.

    Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter*.

    Del 1: Gruppen skal planlegge og gjennomføre en undervisningssekvens på 10-20 min. Det skal utarbeides en undervisningsplan og et veiledningsdokument til undervisningssekvensen.

    Del 2: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.

    *I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 1 individuelt.

    Arbeidskrav 2

    Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.

    Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

    Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.

    Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.

    Del 3. Det skal utarbeides et digital sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 5-7 minutter.

    [1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)

    Arbeidskrav 3

    Arbeidskravet består av to deler og gjennomføres i grupper på 2-4 studenter*.

    Del 1: Studentene skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis. Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper.

    Del 2: Gruppen skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike perspektiver som kom frem i analyse og drøfting. Omfang 2000 ord (+/- 10%).

    I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 3 individuelt. Del 2, omfang 1000 ord. (+/- 10 prosent)

    Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

    Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

    Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager, som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.

    Eksamen gjennomføres slik: Kandidaten får utdelt et tema, og i besvarelsen skal det reflekteres over egen læring, muligheter og begrensinger det gitte temaet kan gi i undervisningen og for lærerrollen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).

    Ny og utsatt eksamen

    Ved ikke bestått, gjennomføres ny og utsatt eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

  • Examiners

    Eksamen vurderes til karakteren bestått/ikke bestått.