Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4422 Specialisation in Special Needs Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i spesialpedagogikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen hjelpemidler.
Learning outcomes
Gradert skala A-F.
Content
Emnet består av følgende to deltemaer:
1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer
Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:
- Sakkyndighetsarbeid.
- Interprofesjonelt samarbeid.
Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:
- Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
- Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Foreldresamarbeid.
2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning
Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:
- Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
- Veiledning av barn, voksne og kolleger.
- Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.
Pedagogisk systemarbeid:
- Skolekultur og tolkningsfelleskap.
- Forebygging og tidlig innsats.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor vurderer eksamensordningen.
Course requirements
Emnet består av følgende temaer:
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
- Barns egne tekster
- Språklig mangfold, barns språkutvikling og atypisk språkutvikling
- Observasjon, kartlegging og vurdering
- Matematisk identitet og problemløsning
- Den profesjonelle kommunikasjonen, veiledning og foreldresamtale
- Romforståelse og karttegning
- Mønster og struktur
- Formforståelse og begrepsdanning
Assessment
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagartikkelen skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.
Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.