EPN-V2

SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om skolen som profesjonsfaglig fellesskap, profesjonsutvikling i fagfeltet spesialpedagogikk, profesjonsetiske dilemmaer og profesjonsidentitet
  • har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
  • har kunnskap om pedagogisk - spesialpedagogisk endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen for profesjonsutøvelse
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
  • kan kritisk vurdere og anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
  • kan inngå i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
  • kan inngå i innovasjonsarbeid som fremmer pedagogisk - spesialpedagogisk nytenkning

Generellkompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske - spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk - spesialpedagogisk arbeid

Innhold

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:

  • Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
  • Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 1500 ord prosatekst +/- 10 %. Nærmere retningslinjer gis i undervisningen.

Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. 

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet. 

Sensorordning

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
  • Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis