Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Special Needs Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om skolen som profesjonsfaglig fellesskap, profesjonsutvikling i fagfeltet spesialpedagogikk, profesjonsetiske dilemmaer og profesjonsidentitet
- har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
- har kunnskap om pedagogisk - spesialpedagogisk endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen for profesjonsutøvelse
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
- kan kritisk vurdere og anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- kan inngå i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
- kan inngå i innovasjonsarbeid som fremmer pedagogisk - spesialpedagogisk nytenkning
Generellkompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske - spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
- har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk - spesialpedagogisk arbeid
Innhold
Emnet består av følgende to deltemaer:
1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer
Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:
- Sakkyndighetsarbeid.
- Interprofesjonelt samarbeid.
Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:
- Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
- Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Foreldresamarbeid.
2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning
Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:
- Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
- Veiledning av barn, voksne og kolleger.
- Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.
Pedagogisk systemarbeid:
- Skolekultur og tolkningsfelleskap.
- Forebygging og tidlig innsats.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:
- Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
- Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 1500 ord prosatekst +/- 10 %. Nærmere retningslinjer gis i undervisningen.
Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Sensorordning
Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:
- Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
- Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis