Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Special Needs Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Læringsutbytte
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Innhold
Emnet består av følgende to deltemaer:
1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer
Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:
- Sakkyndighetsarbeid.
- Interprofesjonelt samarbeid.
Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:
- Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
- Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Foreldresamarbeid.
2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning
Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:
- Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
- Veiledning av barn, voksne og kolleger.
- Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.
Pedagogisk systemarbeid:
- Skolekultur og tolkningsfelleskap.
- Forebygging og tidlig innsats.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagartikkelen skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.
Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.