EPN-V2

SKUT4422 Fagfordypning i spesialpedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt.

Læringsutbytte

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Innhold

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagartikkelen skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.