Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4391 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.
-
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
- har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
- kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
- kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
- kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget
-
Innhold
Emnet deles i to deler:
- Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
- Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamensoppgaven blir oppgitt 48 timer før muntlig. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.