EPN-V2

SKUT4391 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
  • har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
  • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
  • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget

Innhold

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de teoretiske og praktiske prinsippene for bruk av ultralydveiledet injeksjonsterapi i klinisk praksis
  • tolke ultralydbilder for å vurdere effekten av ulike injeksjonsteknikker og optimalisere pasientbehandlingen
  • vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av ultralydveiledede injeksjoner, samt diskutere etiske aspekter knyttet til bruken
  • kritisk vurdere forskningslitteraturen om ultralydveiledet injeksjonsterapi for å informere evidensbasert praksis
  • gjøre rede for tekniske utfordringer ved ultralydveiledning og hvordan disse kan overkommes i praktisk bruk
  • drøfte patologiske tilstander som egner seg for ultralydveiledet injeksjonsbehandling
  • analysere hvilke anatomiske strukturer som er best egnet for diagnostiske injeksjoner.
  • beskrive og tolke funksjonell anatomi og de viktigste anatomiske strukturene for ultralydveiledet injeksjonsbehandling på over- og underekstremiteter
  • vurdere virkninger og bivirkninger av de vanligste legemidlene som brukes i injeksjonsbehandling og forklare nødprosedyrer.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere anatomiske strukturer på ultralydbilder, identifisere korrekte injeksjonssteder og minimere risiko ved ultralydveiledete injeksjoner
  • anvende relevant lovgivning og etikk med hensyn til injeksjonsbehandling
  • anvende korrekte hygieneteknikker og aseptiske metoder
  • anvende prosedyrer for pasientforberedelse før injeksjonsbehandling
  • gjennomføre dokumentasjon av injeksjonsprosedyrer i henhold til gjeldende standarder
  • utføre nødprosedyrer og gi adekvat førstehjelp ved komplikasjoner under injeksjonsbehandling.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • implementere klinisk undersøkelse som sikrer et godt grunnlag for å påvise tilstander som egner seg for ultralydsveiledet injeksjonsbehandling, inkludert diagnostisk utredning og smertebehandling
  • drøfte og anvende etiske og lovmessige aspekter ved injeksjonsbehandling
  • kritisk vurdere og analysere ultralydbilder for å kunne utføre presis injeksjonsveiledning
  • integrere evidensbasert kunnskap i beslutningsprosesser og klinisk praksis for å sikre høy kvalitet i pasientbehandling
  • tolke og anvende forskningsbasert kunnskap for videreutvikling og forbedring av praksis innen ultralydveiledet injeksjonsterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
  • Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamensoppgaven blir oppgitt 48 timer før muntlig. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.