EPN-V2

SKUT4372 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

    En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

  • Læringsutbytte

    • Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

     

    • har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
    • har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
    • har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
    • kan  anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og  endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan  kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
    • kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever 

  • Innhold

    Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

    Tema 1:  Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2

    b) Klasseromsforskning

    b)  Profesjonelt skjønn

    b) Profesjonskunnskap  og profesjonsetiikk

    Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2

    a) Profesjonell utvikling

    b) Veiledning 

    b) Flerfaglig samarbeid  

    Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

    a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid 

    a)  Lederroller i profesjonsfelleskapet

    b)  Analyse i utviklingsarbeid

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

     

    Arbeidskrav 1

    Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- tjue prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.

    Arbeidskrav 2

    Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.

    Arbeidskrav 3

    Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.