Studieinfo emne SKUT4372 2023 HØST
SKUT4372 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Professional Pedagogy 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.
Læringsutbytte
- Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
Ferdigheter
Studenten
kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
Generell kompetanse
Studenten
kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Innhold
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 2
b) Klasseromsforskning
b) Profesjonelt skjønn
b) Profesjonskunnskap og profesjonsetiikk
Tema 2: Sosialpedagogisk arbeid 2
a) Profesjonell utvikling
b) Veiledning
b) Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Utdanningspolitiske rammer for skolens FoU- arbeid
a) Lederroller i profesjonsfelleskapet
b) Analyse i utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- tjue prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.
Arbeidskrav 2
Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav 3
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: 6 timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.