EPN-V2

SKUT4371 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som; er; preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike; forutsetninger i skolens mangfold kreves det at; læreren utvikler; relevant kompetanse; individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.;

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på; utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til; utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.;

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
  • ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
  • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
  • reflektere; over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering;
  • kan diskutere; og reflektere over; relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
  • gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

;

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet;
  • har; evne til å reflektere over; egen profesjonell utvikling
  • kan; samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever;

Innhold

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

a) ;Klasseromsforskning

b) ;Fellesskap og ulikhet i klasserommet

c); Eleven og nye kompetanseområder

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a);;;; Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

b);;; Barn og unge i vanskelige livssituasjoner;

c);;;; Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring;

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a);;;; Pedagogiske fenomener

b); ; ;Lærerrollen i endring

c);;; Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Ledelse av;casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.;

Arbeidskrav 2

Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar.;Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 3

Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til; et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten;et fagnotat 1000 ord +/- 10%.;

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke).; Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Skriftlig individuell; eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.