Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4371 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Professional Pedagogy 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som; er; preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike; forutsetninger i skolens mangfold kreves det at; læreren utvikler; relevant kompetanse; individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.;
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på; utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til; utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.;
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
;
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere; over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering;
- kan diskutere; og reflektere over; relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning; knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
;
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet;
- har; evne til å reflektere over; egen profesjonell utvikling
- kan; samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever;
Innhold
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1
a) ;Klasseromsforskning
b) ;Fellesskap og ulikhet i klasserommet
c); Eleven og nye kompetanseområder
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1
a);;;; Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn
b);;; Barn og unge i vanskelige livssituasjoner;
c);;;; Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring;
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1
a);;;; Pedagogiske fenomener
b); ; ;Lærerrollen i endring
c);;; Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Ledelse av;casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.;
Arbeidskrav 2
Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar.;Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3
Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til; et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten;et fagnotat 1000 ord +/- 10%.;
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke).; Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Skriftlig individuell; eksamen under tilsyn, 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.