Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4362 Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Norwegian and Norwegian Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i vårsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 (vårsemesteret) kan avlegges:
- To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 2.
- To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnet geometri. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.
Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for muntlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Innhold
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
- Barn og unges lese- og skriveopplæring.
- Muntlig bruk av språket i klasserommet.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell, muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Det gis i tillegg 30 minutters forberedelsestid.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det gis gradert karakter (A-F).
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen.
Vurderingsuttrykk
Geometri, trigonometri, statistikk, sannsynlighet
- Utvikle god kunnskap om euklidsk geometri og utvikling av gode geometriske tenkevaner som å resonnere med sammenhenger, generalisere geometriske ideer, undersøke invarianter, balansere utforskning og refleksjon
- Formlikhet og kongruens
- Argumentasjon, begrunnelser og bevis
- Ulike former for bevis knyttet til tall, algebra og geometri
- bevisdidaktikk
- Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri.
- Generell definisjon av de trigonometriske funksjoner, samt ferdigheter knyttet til det å kunne regnesider og vinkler i skjevvinklede trekanter med vekt på praktiske anvendelser.
- Trigonometri, enhetssirkelen. Utledning av sinus- og cosinussetningene
- Jobbe med kombinatorikk og å bestemme sannsynligheter gjennom eksperimentering, simulering og beregning i dagligdagse sammenhenger og spill
- Arbeid med statistiske undersøkelser og innsikt i hvordan ulike data kan presenteres grafisk og kunne vurdere slike framstillinger kritisk
- Kunnskaper om ulike skalaer, innsamling av data, ulike typer tester, begreper som validitet, reliabilitet, signifikans med fokus på eksempler fra skole og skoleforskning
- Bruk av regneark som støtte for blant annet statistiske undersøkelser, grafiske framstillinger og algebra.
- Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
- Kommunikasjon i matematikk
- Vurdering i matematikk
Kjerneelementer
Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.
Kjerneelementene i matematikk er
- Utforskning og problemløsning
- Modellering og anvendelser
- Resonnering og argumentasjon
- Representasjon og kommunikasjon
- Abstraksjon og generalisering
- Matematiske kunnskapsområder
Grunnleggende ferdigheter
Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.