Studieinfo emne SKUT4362 2023 HØST
SKUT4362 Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Norwegian and Norwegian Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i norsk og norskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 1, som tar opp litterære emner, og Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2, som tar opp språklige emner.
Emne 2 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om språk og språkbruk i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk. Sentrale temaer er elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglig og didaktisk forståelse og fortolkning av språk og språkbruk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
har inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten kan
planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten kan
bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Innhold
Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
Barn og unges lese- og skriveopplæring.
Muntlig bruk av språket i klasserommet.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1) Masterskisse
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
2) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.
Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid
Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.
3) Framlegg av pensum
Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsen. Et håndskrevet A4-notatark fra forberedelsen kan brukes som støtte under eksaminasjonen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.