EPN-V2

SKUT4361 Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Norwegian and Norwegian Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student can

  • explain the concept of person-centered nursing for children and adults
  • describe normal development from childhood to adulthood
  • explain the interaction between physical and mental health across different stages of life
  • describe depression, anxiety (mental illness), and substance abuse as possible part of a patient's reaction to illness
  • describe the care perspective related to hope and coping
  • define what Evidence-Based Practice (EBP) is and understand the rationale behind EBP and shared decision-making
  • explain the relationship between scientific theory and research methodology.
  • describe various types of studies and characteristics of different issues and scientific articles, and explain how knowledge is placed in the knowledge pyramid

Skills

The student can

  • apply knowledge of person-centered nursing to discussions about disease, mental health, and substance abuse issues
  • describe methods for collecting and analysing quantitative and qualitative data, including various categorical and continuous measures of association and effect
  • develop a relevant search strategy using PICO for a professional/clinical question related to disease, mental health, and substance abuse, and conduct the search for summarised research (from the top of the knowledge pyramid)
  • critically evaluate health claims in the media and analyse and interpret the processes by which information and misinformation are distinguished, disseminated, and used in various contexts

General competence

The student can

  • reflect on how person-centered nursing, as a working process, can contribute to caring for patients with disease, mental health, and substance abuse issues
  • assess research ethical aspects especially related to patients with disease, mental health problems, and substance abuse issues

Forkunnskapskrav

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • Group assignment, 3-5 students, scope of 1,500 words (+/- 10 %) with a chosen problem that involves the design and implementation of a relevant literature search related to the course's theme, which is based on KBP.

Læringsutbytte

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1.) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.

  • Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumenter med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.

2) Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:

  • En faglig fremstilling av et selvstendig valgt tema knyttet til pensum og perspektiver i emnet. Framlegget utformes som en kort forelesning der sentrale innsikter settes inn i en litteraturdidaktisk sammenheng og presenteres for medstudenter. Framlegget skal ha et omfang på 20 minutter.
  • Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.

3) Innleveringer i forbindelse med veiledning på fagartikkel (eksamen):

·         Problemstilling til fagartikkelen

·         Notat på 1000 ord +/- 10% før veiledning. Samme målform som fagartikkelen (nynorsk).

Innhold

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeids- og undervisningsformer

Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities included in the assessment of practical training are:

  • SF-unit.
  • Digital seminar (nutrition).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Assessment in practical training.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

All answers are assessed by two examiners.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Vurderingsuttrykk

  • 5 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
  • SYKK2100 and SYKP2100 are fully overlapping.

Sensorordning

SYKKPRA30x and SYKPPRA30x are fully overlapping.