EPN-V2

SKUT4361 Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Norwegian and Norwegian Education 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatorisk aktivitet være godkjent:

    • deltakelse på 3-timers oppgaveseminar. Studentene vil få tildelt en eksamenslignende oppgave å jobbe med før seminaret. På seminaret vil studentene jobbe gruppevis videre med drøftelse av dette.;

    Om en student er forhindret fra å møte, må studenten levere et skriftlig arbeidskrav på 3 sider som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.;

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 4 dager (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 8 sider (+/- 10 prosent).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten har

    • utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
    • utvidet kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
    • fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
    • fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
    • inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens danningsmuligheter og estetikk
    • inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
    • utvidet kunnskap om bruk av skjønnlitteratur i begynneropplæringen
    • utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
    • analysere og formidle litterære tekster som kan engasjere barn og unge og utvikle bredde- og dybdelesing
    • analysere og formidle barne- og ungdomslitteratur i ulike medier for å fremme leselyst og lesemotivasjon hos både gutter og jenter
    • problematisere faglig relevante sammenhenger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
    • håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
    • redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
    • formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
    • bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold

    • Eldre og nyere litterære tekster for barn, unge og voksne
    • Sammensatte tekster i ulike medier
    • Formidling og resepsjon av litteratur
    • Litteratur i literacy- og danningsperspektiv
    • Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Gradert skala A-F.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

  • Vurdering og eksamen

    Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor.