EPN-V2

SKUT4351 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
  • Fire (4) innsendingsoppgaver. Oppgavene er gruppearbeid og skal løses og sendes inn i samarbeid med de andre i gruppa. Omfang: min. 600 ord pr oppgave og totalt 3000 ord for alle 4 oppgavene samlet (+/- 20 %) og har tidsfrist for innsendelse. Oppgavene gis vurderingen godkjent/ikke godkjent.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikken med relevans for læreres yrkesutøvelse og naturfaglige forståelse
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring av naturfagets sentrale idéer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på ulike læringsarenaer
  • har utdypet kunnskap om begynneropplæring i naturfag [trinn 1-7]

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre naturfagundervisning inne og ute som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser og undervisning i naturfag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen

Innhold

Geographic Information Systems (GIS) is a system of hardware, software, and procedures designed to support the capture, management, manipulation, analysis, modeling and display of spatially referenced data for solving complex planning and management problems. GIS applications use both spatial information (maps) and databases to perform analytical studies.

This course, including both lectures and practices, will cover the fundamental theories and methods of GIS. A series of seminars will enable the students to make practical use of GIS with hands-on experience.

In this course, the students will learn to edit, organize and manipulate spatial data in meaningful ways to solve spatial problems, using ESRI ArcGIS software and different open-source alternatives (QGIS and R).

GIS technology has broad applications in natural and social sciences, humanities, environmental studies, engineering, and management. Examples include: Urban and Regional Planning, Community and Economic Planning and Development, Housing Studies, Transit and Transportation Issues, Land Use, Historic and Archeological Studies, Agriculture and Forestry, Wildlife Habitat Study, Crime Analysis and Policing, Emergency Management and Public Works Utilities, Census and Demographic Studies, Public Health, Contagious Disease Monitoring, and Business uses including Marketing and Advertising. This course will introduce a few selected cases of GIS application in different disciplines.

Arbeids- og undervisningsformer

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Analyse av utvalgte emner i læreplanen sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
  • Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen. Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1

Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.

Vurdering og eksamen

Individuell femdagers skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Opptakskrav

Målgruppe er studenter som har gjennomført 4-årig grunnskolelærerutdanning og har 60 studiepoeng naturfag.