Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4332 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 2 handler om undervisning i matematikk. Emnet gir teoretiske perspektiver på undervisning i matematikk, herunder også tilpasset opplæring og læringsorientert vurdering i matematikk. Studentene fordyper seg i litteratur om algebraundervisning. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
Læringsutbytte
Emnet Arkitektur skal gi studentene en grunnleggende teoretisk og praktisk forståelse av arkitektur i læringsprosesser og i samfunn. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonal form, hvor nyskaping, bærekraft og brukermedvirkning;står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.;
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om etikk, bærekraft og brukermedvirkning innen arkitektur
- har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med arkitektur i opplæringen ;
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid;
- har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal form som f.eks. kartlegging og analyse av brukerbehov, ideutvikling og problemløsning;;
- kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen arkitektur
Ferdigheter;
Studenten;
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger;
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping;
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen arkitektur;
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i prosessarbeid
- kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer;
- har innsikt i sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen arkitektur;
- har kjennskap til redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet;
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever;
Vurdering og eksamen
Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.;
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.;
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.;
Prosjektoppgaven består av følgende krav:;
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.;
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.;
Eksamensresultat kan påklages.;
Sensorordning
Alle.