EPN-V2

SKUT4332 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 2 handler om undervisning i matematikk. Emnet gir teoretiske perspektiver på undervisning i matematikk, herunder også tilpasset opplæring og læringsorientert vurdering i matematikk. Studentene fordyper seg i litteratur om algebraundervisning. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Læringsutbytte

Emnet Arkitektur skal gi studentene en grunnleggende teoretisk og praktisk forståelse av arkitektur i læringsprosesser og i samfunn. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonal form, hvor nyskaping, bærekraft og brukermedvirkning;står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.;

Innhold

Gradert skala A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om etikk, bærekraft og brukermedvirkning innen arkitektur
  • har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med arkitektur i opplæringen ;
  • har kunnskap om samtidens uttrykk innen arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid;
  • har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal form som f.eks. kartlegging og analyse av brukerbehov, ideutvikling og problemløsning;;
  • kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen arkitektur

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger;
  • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping;
  • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen arkitektur;
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i prosessarbeid
  • kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer;
  • har innsikt i sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen arkitektur;
  • har kjennskap til redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet;
  • kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever;

Vurdering og eksamen

Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.;

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.;

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk

Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.;

Prosjektoppgaven består av følgende krav:;

  • Avgrensning av prosjekt med problemstilling.;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
  • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.;

Eksamensresultat kan påklages.;

Sensorordning

Alle.