Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4331 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i matematikk og matematikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2.
Undervisningen er forskningsbasert i betydningen at den og pensum er oppdatert på nyere forskning, og at den som underviser har forskningserfaring fra emnet eller relaterte emner. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning og omhandler temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Gjennom studiet vil studentene utvikle gode kunnskaper i/om matematikk både som vitenskapsfag og som skolefag. De vil også utvikle gode kunnskaper om hvordan barn og unge lærer matematikk, og om hvordan de som lærere skal kunne arbeide med elever på ulike måter slik at matematikklæring kan skje.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i tallteori med relevans for grunnskolen
- har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori relevant for læring i matematikk
- har inngående kunnskap om elevers læring
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger
- ;
Innhold
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjennomfører studentene et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikumet, skal studentene presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt-prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.
Forutsetning for å kunne ta samfunnskontakt prosjekt er at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved OsloMet og får prosjekttemaet godkjent av emneleder før semesterstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:
- Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
- En innleveringsoppgave i grupper;med et omfang på 5-10 sider knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet. ;
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminar.
- Individuell muntlig presentasjon på ca. 15 minutter av pensumrelaterte temaer i forbindelse med seminarbasert undervisning
- Studentene skal gjennomføre kameratredning i kano
- Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge, organisere og gjennomføre kanotur med overnatting for ungdomsskoleelever
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- Studentene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan han/hun vil gå fram for å løse sitt prosjekt. Prosjektskissen må godkjennes av veileder ved OsloMet før prosjektet kan begynne.
Frist for prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk
Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Prosjektrapport på 3000-4000 som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studenten har en grunnleggende forståelse av prosesser og metoder som har blitt benyttet.
- Videopresentasjon på 15 minutter som demonstrerer læringsutbyttet som studentene har oppnådd under arbeidet med prosjektet.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Sensorordning
Gradert skala A-F.