EPN-V2

SKUT4310 Specialisation in English and English Education Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Fagfordypningen i engelsk sikter på å gi et bredt grunnlag for å forstå, vurdere og utvikle engelskundervisning i norsk grunnskole. Emnet tar utgangspunkt i historiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til hvordan barn og unge i et mangfoldig og flerspråklig samfunn møter engelskfaget i skolen. Fagfordypningen fokuserer på tekst i vid forstand, dvs. muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Målet er å gi studentene inngående kunnskap i faget slik at de blir i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen fagområdet engelsk med klar relevans for grunnopplæringen
  • har kunnskap om og kan kritisk og forskningsmessig vurdere engelskfagets kunnskapsgrunnlag
  • har solid innsikt i engelskfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere og problematisere engelskfaglige spørsmål på en forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere engelskfaglige resonnementer
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser på engelsk tilpasset hensikt og situasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innen grunnopplæring i engelsk
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan kommunisere om engelskfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Content

Fagfordypningen i engelsk legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om det engelske språkets systemer og bevissthet omkring kontekstuelt tilpasset kommunikativ språkbruk.

Inngående kunnskap innenfor fagfeltet engelsk skal gi studentene grunnlag for didaktisk refleksjon, slik at de kan planlegge engelskundervisning i skolen på en forsvarlig faglig og forskningsbasert måte. Denne faglige og fagdidaktiske innsikten skal også danne et solid grunnlag for studentenes kritiske endringsberedskap. Her vil studentene kunne støtte seg på både nasjonal og internasjonal forskning.

Engelskopplæring i grunnskolen er hovedfokus i fagfordypningen i engelsk. Studentene studerer engelskfaget i skolen i et komparativt perspektiv og analyserer hva som er fagets egenart, som både redskapsfag og danningsfag. En viktig del av studiet er refleksjon over det engelske språkets plass i norsk skole og samfunn i dag.

Fagfordypningen i engelsk knytter faglig innhold til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur og gir kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Deler av fagstoffet er praktisk-metodisk orientert og koblet med didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på fag med fordypning i engelskfaget. Likevel studeres fagfordypningen i engelsk mest på egne premisser. Både engelskfagets likhet med og kontrast til andre fag kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at et komparativt perspektiv skal bidra til å problematisere og reflektere over fagenes egenart og skolens generelle mål.

En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoff som finnes på fagområdet og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsfaget studenten er tatt opp på grunnlag av. Studiet tar for seg både på nasjonal forskning og fagutvikling innenfor fagområdet, men også på relevant forskning og utviklingsarbeid internasjonalt.

Følgende faglige perspektiver står sentralt i fagfordypningen i engelsk:

  • Engelskfaget i et utviklings- og vitenskapshistorisk perspektiv
  • Engelskfagets selvforståelse og selvdefinering
  • Engelskfagets plass i skolen og samfunnet
  • Engelskfagets undervisnings- og læringsmessige utfordringer
  • Faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
  • Fagets utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
  • Engelskfaget sett i et kjønns- og likestillingsperspektiv

Teaching and learning methods

Undervisningen i engelsk fagfordypning vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Studenter som er tatt opp på grunnlag av fullført tre år av grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 eller 5-10, mangler et antall dager praksisopplæring for å få en godkjent fireårig grunnskolelærerutdanning. Disse studentene får tilbud om ti dager praksisopplæring knyttet til fagfordypningen i første år av masterstudiet. Studenter som ønsker dette, må melde fra til Seksjon for praksisadministrasjon i fakultetets administrasjon ved opptak. Praksisopplæringen gjennomføres normalt sammen med fjerdeårsstudentene på grunnskolelærerutdanningene. Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering/utførelse av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Eksamen består av to deler:

  • et individuelt, skriftlig arbeid (essay) etter selvvalgt tema innen emnets område, på 6000 ord +/-10 %, teller 49 % av endelig karakter på emnet
  • individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter, teller 51 % av endelig karakter på emnet

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige oppgaven.

Grading scale

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor både til essay og muntlig eksamen. Begge deler må være bestått for at studenten skal få bestått karakter i emnet. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. Ved vurderingen gis det separate karakterer for skriftlig og muntlig, som så slås sammen til én karakter som føres på vitnemålet.