EPN-V2

SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal, utover å være et redskap for arbeidet med masteroppgaven, gi teoretisk innføring i grunnopplæringens kunnskapsgrunnlag. I tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres det særlig på fagdanning og fagoppløsning, på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole og utdanningsforskning og på fagdidaktiske og pedagogiske grunnlagsproblemer i skolearbeidet.

Forskningsmetoder ses i sammenheng både med vitenskapsteori og fremtidig oppgavearbeid. Vesentlige deler av stoffet må studenten imidlertid regne med å gjøre seg kjent med på egen hånd. Selv om delemnene vitenskapsteori og forskningsmetoder nedenfor er presentert atskilt, vil de bli sett i sammenheng slik at en kan studere relasjoner mellom kunnskapsformer og tilnærmingsmåter.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

This course has been developed for all the bachelor’s degree programmes at the Faculty of Health Sciences that fall under National guidelines for the health and social care programmes (RETHOS).

The course concerns public health and health management. Public health emphasises how health challenges are divided among the population, based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions. Health management emphasises international guidelines and conditions that affect disease, health and quality of life among the population at the individual, group and social levels.

The course contributes to achieving a fundamental profession-oriented understanding of the health services’ organisation, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.

Innhold

Pass/fail.

Arbeids- og undervisningsformer

The student must have been admitted to the study programme.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker undervisningen i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Vurdering og eksamen

Work and teaching methods include digital textbooks and seminars with supervision. The flipped classroom is used as a teaching method. Digital textbooks will be made available to students in advance and the time they spend at OsloMet will be used to work on assignments and for group work under supervision.

Hjelpemidler ved eksamen

None.

Vurderingsuttrykk

Individual written exam (multiple-choice questions) under supervision, up to 2 hours.

Sensorordning

None.