Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Research Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal, utover å være et redskap for arbeidet med masteroppgaven, gi teoretisk innføring i grunnopplæringens kunnskapsgrunnlag. I tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres det særlig på fagdanning og fagoppløsning, på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole og utdanningsforskning og på fagdidaktiske og pedagogiske grunnlagsproblemer i skolearbeidet.
Forskningsmetoder ses i sammenheng både med vitenskapsteori og fremtidig oppgavearbeid. Vesentlige deler av stoffet må studenten imidlertid regne med å gjøre seg kjent med på egen hånd. Selv om delemnene vitenskapsteori og forskningsmetoder nedenfor er presentert atskilt, vil de bli sett i sammenheng slik at en kan studere relasjoner mellom kunnskapsformer og tilnærmingsmåter.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale temaer innen vitenskapsteori og forskningsmetodologi
- har innsikt i vitenskapsteoriers relevans for skolerette utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere vitenskapsteoriske spørsmål som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan anvende relevante metodiske tilnærminger
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen skolerettet utdanningsvitenskap
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Innhold
Vitenskapsteori omfatter blant annet:
- innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger og deres posisjon innenfor utdanningsforskning
- grunnlagsproblematikk knyttet til undervisning, fagutvikling og læring sett i lys av ulike tilnærminger, særlig kommunikasjonsteoretiske
- forsknings- og profesjonsetiske spørsmål
- studier av fag-/didaktikk som kunnskapsfelt
Forskningsmetoder omfatter blant annet:
- fellesfaglige forskningsmetodiske begreper, herunder allmenn pålitelighets- og gyldighetsproblematikk
- ulike forskningsmetoder med særlig relevans for utdanningsmessige kontekster
- bruk av og refleksjon over egne tilnærminger på ulike fagdidaktiske og pedagogiske fagområder
- kunnskap om forskningsdesign og anvendelse av forskningsmetodikk i mastergradsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker undervisningen i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler trykket på papir og personlige notater er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer.
Tilsynssensor
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus