Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- School Subjects, Subject Didactics and Didactics
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.
Forkunnskapskrav
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Læringsutbytte
Innhold
IInnenfor Fag, fagdidaktikk og didaktikk legges det vekt på temaer som flerfaglighet, grunnlagsproblemer innenfor den didaktiske trekanten i ulike fag og didaktisering av kunnskap, fagutvikling og læring. Didaktisering av kunnskap innebærer i dagens samfunnskontekst også en vektlegging av ulike mangfoldsperspektiv. Disse delområdene skal utfylle og belyse hverandre. Fellespensumet skal gi studentene anledning til å bli kjent med utvalgte eksempler på sentral norsk, nordisk og annen internasjonal forskning på feltet.
Arbeids- og undervisningsformer
- helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
- velferdsstaten
- lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag
- etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene
- kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving
- grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring
- samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse
- yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv
- god bruk av kilder og kildekritikk
- observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring
- planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole
Praksis
10 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en tekst på 1800 ord +/-10 % som sammenligner sider ved forskjellige fag-/fagdidaktikktradisjoner. Eksempler på temaer for slike tekster kan være kunnskapsbegrepet, dannelsesbegrepet, literacybegrepet, læreplaner eller forskning om undervisning i forskjellige skolefag. Arbeidskravet skal bygge på et litteraturstudium der pensum står sentralt, men der også annen relevant forskningslitteratur kan trekkes inn.
Vurdering og eksamen
Tre dagers hjemmeeksamen, omfang 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.