Studieinfo emne SKOMPPRA4 2021 HØST
SKOMPPRA4 Praksisstudier i sykepleie ved psykisk og rusrelatert lidelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies, Mental Health and Substance Abuse
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiepoeng fra rammeplan er:
- Hovedemne 1 - 2 stp.
- Hovedemne 2 - 7 stp.
- Hovedemne 3 - 3 stp.
- Hovedemne 4 - 3 stp.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i psykisk helsearbeid, herunder terapeutisk samhandlingsaktivitet og miljøterapi
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk og verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
- har kunnskap om mestringsstrategier og bedringsprosesser (pasientperspektiv, brukermedvirkning og empowerment)
- har kunnskap om psykiske og psykososiale problemer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
- har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykiske lidelser
- har kunnskap om psykisk helse i et historisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan psykiske lidelser som psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst og stemningslidelse påvirker pasientenes grunnleggende behov, samt spesielle forhold ved alderspsykiatri
- har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
- har kunnskap om tvangsbestemmelser ut fra helselovgivningen for kommune- og spesialisthelsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, vurdere og utføre sykepleie til pasienter med psykiske lidelser og reflektere over egen faglig utøvelse overfor mennesker med psykiske lidelser
- behersker relevant legemiddelhåndtering
- kan delta aktivt i tverrfaglig samarbeid
- kan anvende teori om personlighetspsykologiske faktorer, kognitive funksjoner, ego-funksjoner, identitet, selvbilde og stemningsleie
- kan anvende teori om terapeutisk kommunikasjon og samhandlingsprinsipper, og teori om tilrettelegging av terapeutisk klima
- kan anvende relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i møte med og i behandling av mennesker med psykiske lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sykepleieintervensjoner knyttet til pasienter innen psykisk helsearbeid og rusbehandling
- kan utveksle synspunkter som bidrar til fagutvikling i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først ca. to uker med praksisforberedende kurs, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt. I de to teoriukene vil det bli tilrettelagt for at studentene får innføring i norsk forståelse av kommunikasjon med pasienter og pårørende, opplæring i SF-enheten, teknisk utstyr ol., tilrettelagt for den praksisperioden de skal ut i.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
SKOMPPRA4, SYBAPRA4 og SYBASPRA4 er 100% overlappende.