EPN-V2

SKOMPPRA4 Praksisstudier i sykepleie ved psykisk og rusrelatert lidelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies, Mental Health and Substance Abuse
Studieprogram
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studiepoeng fra rammeplan er:

  • Hovedemne 1 - 2 stp.
  • Hovedemne 2 - 7 stp.
  • Hovedemne 3 - 3 stp.
  • Hovedemne 4 - 3 stp.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i psykisk helsearbeid, herunder terapeutisk samhandlingsaktivitet og miljøterapi
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk og verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • har kunnskap om mestringsstrategier og bedringsprosesser (pasientperspektiv, brukermedvirkning og empowerment)
  • har kunnskap om psykiske og psykososiale problemer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykiske lidelser
  • har kunnskap om psykisk helse i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan psykiske lidelser som psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst og stemningslidelse påvirker pasientenes grunnleggende behov, samt spesielle forhold ved alderspsykiatri
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om tvangsbestemmelser ut fra helselovgivningen for kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere og utføre sykepleie til pasienter med psykiske lidelser og reflektere over egen faglig utøvelse overfor mennesker med psykiske lidelser
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan delta aktivt i tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende teori om personlighetspsykologiske faktorer, kognitive funksjoner, ego-funksjoner, identitet, selvbilde og stemningsleie
  • kan anvende teori om terapeutisk kommunikasjon og samhandlingsprinsipper, og teori om tilrettelegging av terapeutisk klima
  • kan anvende relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i møte med og i behandling av mennesker med psykiske lidelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleieintervensjoner knyttet til pasienter innen psykisk helsearbeid og rusbehandling
  • kan utveksle synspunkter som bidrar til fagutvikling i praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. to uker med praksisforberedende kurs, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt. I de to teoriukene vil det bli tilrettelagt for at studentene får innføring i norsk forståelse av kommunikasjon med pasienter og pårørende, opplæring i SF-enheten, teknisk utstyr ol., tilrettelagt for den praksisperioden de skal ut i.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Hjelpemidler ved eksamen

The course is taught in weekly sessions with assignments for submission, various forms of case discussions, including discussion of dilemmas relating to defining an organisation's goals and how this takes place in relation to different groups of stakeholders, presentations and participation in lessons.

Vurderingsuttrykk

None.

Sensorordning

The assessment comprises a written project assignment and a portfolio. Students will write an assignment dealing with theories and issues covered in the course. The scope of the assignment is 20 pages, excluding appendices, in Times New Roman 12-point font with a line spacing of 1.5 cm. The assignment counts for 60% of the grade awarded for the course and can be written individually or in groups of up to three students. Students will start the assignment at the beginning of the semester and submit it after the teaching sessions for the course have concluded.

The portfolio counts for 40% of the grade and comprises participation, up to three presentations (lasting no more than 25 minutes each) and the submission of two written assignments with a total scope of maximum ten pages in Times New Roman 12-point font with a line spacing of 1.5. The topics of the presentations will be scholarly articles, cases or relevant issues relating to the syllabus. When teaching in the course starts, the lecturer will provide more information about the criteria that apply in the portfolio assessment, including the participation criterion.

The students must have passed the portfolio in order to submit the project assignment. Pass grades must be awarded both for the project assignment and for the portfolio in order for a student to pass the course.

If a student has to resit the exam, he/she can retake each part separately. It is not necessary to take both parts.

Emneoverlapp

All reference aids are allowed as long as the rules for source references are followed.