Programplaner og emneplaner - Student
SIW5901 The Master's Thesis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Master's Thesis
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterprogram i sosialfag
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The student submits a thesis that investigates a research question using one or several relevant research methodologies.
Forkunnskapskrav
All other courses within the master's degree must be passed before submitting the master's thesis.
Læringsutbytte
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has advanced knowledge of
- research designs relevant to the investigation of a particular research question
- a particular area of social or health policy of relevance to their degree
- relevant research literature on the subject matter of the master-s thesis
- theories and methodological approaches relevant for the chosen subject matter
- basic conceptual tools needed to understand an critically examine relevant social or health research
Skills
The student can
- conduct a review of the state of scientific knowledge related to a research question in social and health policy
- conduct a limited, independent research project under supervision
- choose a methodology that is relevant for a specific health and social welfare research question
- apply research methods in a reflective manner
- critically evaluate relevant quantitative or qualitative methods used in reports, books or articles investigating a particular social welfare or health policy problem
General Competence
The student can
- read and critically assess academic literature
- present specialised knowledge and research findings in the form of academic writing
- apply advanced skills and knowledge in the field of social welfare and health policy
- evaluate issues related to the academic, professional and research ethics
Innhold
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan basert på kunnskap om munnhulen, materialvitenskap, og kunnskapsbasert praksis velge egnede materialer, produksjonsmetoder/teknologi og løsningsdesign til aktuelle arbeidsoppdrag innen valgt fordypning, fast protetikk (A)
- kan forklare relevante designmessige og laboratorietekniske tilpasninger for å oppnå god funksjon og akseptabel estetikk i et gitt kasus
- kan gjøre rede for tannhelseprofesjonenes ulike roller og ansvarsområder, og betydningen av tverrfaglig samarbeid til beste for pasienten i tråd med gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer
- kjenner til prinsipper for veiledning og profesjonell helsefaglig kommunikasjon, samt aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon
- kjenner til hvordan variasjoner i helsekompetanse kan påvirke ulike pasientgruppers evne til oral egenomsorg
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende fagterminologi i kommunikasjon, muntlig, skriftlig og digitalt rundt valg av løsningsalternativer og konstruksjonsdesign
- dokumentere og kritisk analysere egne erfaringer og utfordringer knyttet til konstruksjonsdesign og materialbehandling i kliniske kasus
- fremstille underkonstruksjoner til single kroner og små broer med god passform og funksjon, konvensjonelt og digitalt
- fremstille helkeramiske kroner, fasetter, innlegg og små broer med konvensjonell og digital teknikk, enten fullanatomisk, med cut-back og/eller layeringteknikk med god passform, funksjon og estetikk
- brenne og sjikte porselen på underkonstruksjoner på en måte som ivaretar god funksjon, morfologi, og ønskede optiske egenskaper i et gitt kasus
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge egen arbeidsdag med hensiktsmessig fordeling av arbeidsprosesser i en produksjonssammenheng
- identifisere yrkesfeltet og respektere faglige synspunkter og normer relatert til god praksis, gjeldende lovverk, og yrkesetiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding, og vise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon med tannhelsepersonell i en yrkesmessig sammenheng
- kommunisere med pasienter ved protetisk behandling
Arbeids- og undervisningsformer
At the end of the second semester, a two page project description must be submitted and approved before the student gets a supervisor. A master's thesis preparation seminar will help the student to produce the two page project description.
A supervisor will be appointed by the programme director. Supervision is a crucial component in the preparation of the thesis. The supervisor is to assist the student when he or she is acquiring the necessary and relevant knowledge, as well as, when collecting and analysing data. The supervisor must ensure that the student-s research activity comply with accepted ethical standards within social research, including standards defined by the Norwegian Data Protection Official and the National Committees for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities
Every student is entitled to approximately 10 hours of face-to-face consultation, individually or in groups, or the equivalent if part of the supervision is conducted via email.
An agreement between the student and the supervisor must be signed by both parties to ensure that rights and obligations are understood. The student and the supervisor may request a substitute if either party fails to meet the obligations outlined in the agreement.
The research work (analysis of qualitative and/or quantitative data or a literature review) is conducted during the fourth semester. Norwegian students are encouraged to carry out their data collection abroad. International students often collect their data in their home countries.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er at studentene tilegner seg spesialisert handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi. Samfunnsutviklingen preges av økende mangfold med hensyn til etnisitet, kultur og språk, samt økt forekomst av sykdom og plager hos ungdom. Emnet fokuserer derfor på temaer som identitet, språk og kultur og knytter disse opp mot kropp og ulike kroppslige plager. Praksisperiode 2 avsluttes i dette emnet.
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi. Emne MAPFY4100, MAPFY4200 og MAPFY4300 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor pasienter behandles med psykomotorisk fysioterapi.
Hjelpemidler ved eksamen
All referenced material can be used.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A - F.
Sensorordning
Praksisstudier ved tanntekniske bedrifter skal primært bidra til at studenten utvikler sine ferdigheter tilknyttet fremstillingsprosedyrer og teoretiske prinsipper i en autentisk yrkessituasjon. Sentralt står dialog rundt ulike løsningsalternativer og produksjonsformer. Studenten skal i størst mulig grad involveres i yrkesfellesskapet og delta i den daglige produksjonen av tannerstatninger.
Klinisk praksis omhandler kompleksiteten rundt den kliniske tannbehandlingen, mangfoldet av pasienter, og ivaretakelse av deres behov og rettigheter. Profesjonell kommunikasjon og forsvarlig samhandling mellom tannhelseprofesjonene står sentralt.
Fordeling av studiepoeng: Teori 5 studiepoeng og praksis 25 studiepoeng.
Emneansvarlig
Kombinert vurdering
Del 1) Vurderte praksisstudier Del 2) Praktisk og muntlig eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:
- Dag 1: Undersøkelse og vurdering av pasient, skrive journal
- Dag 2: Levere journal, vise behandling med pasienten som ble undersøkt dagen før
Del 1 må være bestått for å kunne gå opp til del 2.