Programplaner og emneplaner - Student
SFV4300 The Intersection of Social Categories in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Sosiale kategoriers samspill i sosialt arbeid
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
-
Learning outcomes
Etter å ha fullført kurset har kandidaten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om klassiske og nyere teoretiske bidrag til forståelse av framtredende sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, 'rase', sosial klasse, seksuell orientering og alder
- kunnskap om makt- og kategoriseringsprosesser som bidrar til forming av de aktuelle kategoriene i vår tid
- innsikt i samvirke (intersection) mellom kategoriers utforminger og betydninger i ulike sosiokulturelle kontekster
- forståelse av hvordan sosiale kategorier og samvirke dem i mellom har betydning for profesjonelle så vel som ulike brukergruppers betingelser og sosiale handlingsrom
Ferdigheter
Studenten
- behersker analytiske innfallsvinkler og framgangsmåter som er egnet til å analysere implisitte og eksplisitte forståelser og teoretiske bidrag så vel som empiriske fenomener innen sosialt arbeids ulike felt i et interseksjonalitetsperspektiv
- kan benytte kunnskap om de aktuelle sosiale kategorier og deres samvirke i forskning og utviklingsarbeid knyttet til sosialt arbeids yrkesfelt og/eller ulike brukergrupper samt sosialt arbeids betingelser og samfunnsmessige funksjoner
-
Content
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Passed qualifying arithmetic problems (100% correct) in the form of multiple choice questions within a set time before the exam.
If the coursework is not approved after the third attempt, the student will be withdrawn from the exam. The same number of attempts will be given for coursework requirements at later exams.
If more than one academic year has passed between a coursework requirement being approved and the intended exam, the student can be required by the faculty to retake previously approved coursework before taking the exam in the course.
-
Teaching and learning methods
The purpose of the course is to teach the students the knowledge and skills necessary to perform correct drug calculations.
-
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge: The student
- has knowledge of the key concepts in drug calculations
- has knowledge of the role of drug calculations as part of drug administration and how it is regulated by acts and regulations
Skills: The student
- masters drug calculations in that he/she is capable of:
- using international standards and unitary systems in drug calculations
- calculating dosages, concentrations or amounts
- calculating injection and infusion rates (dr/min and ml/hr)
- calculating timing of dose distribution over a specified time interval, within a specified time period
- calculating ordinary doses in ml or drops per time interval (0.125 mg/ml or 0.15 ml/kg/min)
- calculating prescribed doses in relation to body weight (in kg) or body surface (in m2)
- is capable of calculating the dilution of drugs in liquid form or the dilution of drugs added to solutions for injection/infusion
- assessing and controlling their own and other people's calculations
-
Assessment
Studentene skal ha en seks timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 20 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Pensumliste
*Andersen, Lotte C. og Helene Aarseth. 2012. Den likestilte familien i et klasseperspektiv: Mellom selvutfoldelse og fellesskap. I Velferdsstatens familier. Nye sosiologiske perspektiver, red. Anne Lise Ellingsæter og Karin Widerberg, 191-214, Oslo: Universitetsforlaget. 23 s.
*Ashcroft, Bill and Pal Ahluwalia. 1999. Edward Said. The paradox of identity. London and New York: Routledge. Kap. 3, s. 57-86. 29 s.
*Barth, Fredrik. 2002. Toward a richer description and analysis of cultural phenomena. I Anthropology Beyond Culture , red. Richard G. Fox and Barbara J. King, 23-36. Oxford: Berg. 14 s.
*Bê, Ana. 2012. Feminism and disability. A cartography of multiplicity. I Routledge handbook of disability studies , eds. Nick Watson, Alan Roulstone and Carol Thomas. London & N.Y.: Routledge. Chap. 27, s. 363-375. 12 s.
*Beauvoir, Simone de. 2000. Det annet kjønn. Oversatt av Bente Christiansen. Oslo: Pax Forlag A/S. Opprinnelig publisert som Le deuxième sexe I, II (Paris: Éditions Gallimard, 1949). S. 33-48. 15 s.
*Berg, Anne-Jorunn, Anne Britt Flemmen og Berit Gullikstad. 2010. Innledning: Interseksjonalitet, flertydighet og metodologiske utfordringer. I Likestilte norskheter. Om kjønn og etnisitet , red. Anne-Jorunn Berg, Anne Britt Flemmen og Berit Gullikstad. Trondheim: Tapir Akademisk forlag. S.11-37. 26 s.
*Bjørby, Pål. 2001. Queer-teori: Asymmetriske identiteter. I Norsk homoforskning , red. Marianne C. Brantsæter, Turid Eikvam, Reidar Kjær, Knut Olav Åmås, 325-354, Oslo: Universitetsforlaget. 30 s.
*Breivik, Jan-Kåre. 2008. Intersektionalitet och socialkonstructivism. I Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet, red. Lars Grönvik och Morten Söder. Kap. 8, s. 155-170. 15 s.
*Butler, Judith. 1990/1999. Gender trouble. Feminism and the subversion of identity . London: Routledge. Kap. 1, Subjects of sex/gender/desire. S. 3-44. 30 s.
*Crenshaw, Kimberlé Williams. 2006. Mapping the margins. Intersectionality, identity politics and violence against women of color. Kvinder, køn & forskning, 2-3: 7-20. 13 s.
*Christensen, Ann-Dorte og Sune Qvotrup Jensen. 2012. Doing Intersectional Analysis: Methodological Implications for Qualitative Research. NORA, 20:2, 109-125. 16 s.
*Christensen, Ann-Dorte & Sune Qvotrup Jensen. 2014. Combining hegemonic masculinity and intersectionality. NORMA: International Journal of Masculinity Studies, 9:1, 60-75. 15 s.
*Connell, Raewyn. 2014. Margin becoming centre: for a world-centered rethinking of masculinities. NORMA: International Journal of Masculinity Studies, 9:4, 217-231, 14 s.
*Dahlgren, Kenneth og Jørn Ljunggren. 2010. Klasse: Begrep, skjema og debatt. I Klassebilder. Ulikhet og sosial mobilitet, red. Kenneth Dahlgren og Jørn Ljunggren, 13 - 27, Oslo: Universitetsforlaget. 14 s.
*Eriksen, Thomas H. 2002. Ethnicity and nationalism . London: Pluto Press. Kap. 1. S. 1-17. 17 s.
*Faber, Stine Thidemann. 2006. Klassernes fortsatte forsvinden. Kvinder, køn & forskning, 2-3: 81-104, 23 s.
*Fahlgren, Siv og Lena Sawyer. 2005. Maktrelationer och normaliseringsprocesser i välfärdsstaten,Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2-3, 95-106, 11 s.
*Gulbrandsen, Liv Mette. 2006. Fra småjenter til ungjenter. Heteroseksualitet som normativ utviklingsretning. I: Kvinneforskning 4: 5-20. 16 s.
*Gulbrandsen, Liv Mette og Marita Østereng. 2011. Barnevernets omsorgssentre for enslige, mindreårige asylsøkere: En arena for konstituering og formidling av norskhet. Sosiologi i dag, 41:3-4, s. 88-107. 19 s.
*Gullestad, Marianne. 2002. Det norske sett med nye øyne. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6, Striden om ordet neger. S. 174 - 217. 43 s.
*Jacobsen, Christine M. 2004. Negotiating gender: Discourse and practice among young Muslims in Norway.Tidsskrift for kirke, religion og samfunn 17, nr. 1: 5-28. 24 s.
*Krekula, Clary, Anna-Liisa Närvänen og Elisabet Näsman. 2005. Ålder i intersektionell analys. Kvinnovetenskaplig tidskrift 2, nr. 3: 79-94. 16 s.
*Larsen, Nanna Brink. 2006. Fra ¿interkulturelle kompetencer¿ til et intersektionelt blikk. -Om socialarbejderes sans for arabisktalende mødres positioner. Kvinder, køn & forskning, 2-3:57-68, 11 s.
*Lorentzen, Jørgen. 2011. Masculinities, power and change. Norma:Nordicjournal for Masculinity Studies , no 2, s. 111- 123. 12 s.
*Moi, Toril. 2000. Innledende essay. I Det annet kjønn, de Beauvoir . Oversatt av Bente Christiansen. Oslo: Pax Forlag A/S. Opprinnelig publisert som Le deuxième sexe I, II (Paris: Éditions Gallimard, 1949). S.7-29. 22s.
*Nilsson, Magnus, Jan-Erik Hagberg and Eva Jeppson Grassman. 2013. To age as a man: Ageing and masculinity in a small rural community in Sweden. Norma: Nordicjournal for Masculinity Studies , 8:1, 58-76. 18 s.
*Ohnstad, Anbjørg. 2001. Psykologiens fortellinger om lesbiske - og kvinnenes egne fortellinger. I Norsk homoforskning , red. Marianne C. Brantsæter, Turid Eikvam, Reidar Kjær, Knut Olav Åmås, 214-237, Oslo: Universitetsforlaget. 24 s.
*Olsen, Torjer. 2007. Nakne knær, syndige klær - en analyse av klesdiskurser blant læstadiansk ungdom.Tidsskrift for ungdomsforskning. 7(2)45 -62. 17 s.
*Prieur, Annick & Moseng, Bera U. 2000. "Sorry, we don¿t speak Queer": En kritisk kommentar til queer teori.Kvinneforskning 24, nr. 3-4: 140-155. 15 s.
Rugkåsa, Marianne. 2012. Likhetens dilemma. Om sivilisering og integrasjon i den velferdsambisiøse norske stat. Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 13-181, 168 s.
*Said, Edward W. 2004. Orientalismen. Vestlige oppfatninger av Orienten. Oversatt av Anne Aabakken. Oslo: Cappelen. Opprinnelig publisert som Orientalism. Western conceptions of the Orient (1978): 1-39. 28 s.
*Shuttleworth, Russell, Nikki Wedgewood and Nathan J. Wilson. 2012. The dilemma of disabled masculinity.Men and Masculinities, 15:2, 174-194. 20 s.
*Skilbrei, May-Len. 2010. Den som står med begge beina planta på jorda står stille: Om kjønn og klassereiser. I Klassebilder. Ulikhet og sosial mobilitet, red. Kenneth Dahlgren og Jørn Ljunggren, 43-57, Oslo: Universitetsforlaget. 14 s.
*Staunæs, Dorthe. 2003. Where have all the subjects gone? Bringing together the concepts of intersectionality and subjectification. Nora 2, 11:101-110. 9 s.
* Staunæs, Dorthe og Dorte Marie Søndergaard. 2006. Intersektionalitet - udsat for teoretisk justering.Kvinder, køn & forskning, 2-3: 43-56. 13 s.
*Suárez, Zulema E., Peter A. Newman & Beth Glover Reed. 2008. Critical Consciousness and cross-cultural/intersectional social work practice: A case analysis. Families in society: The journal of contemporary social services, 407-417. 10 s.
*Söder, Morten og Lars Grönvik. 2008. Intersektionalitet och funktionshinder. I Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet, red. Lars Grönvik och Morten Söder. Kap. 1, s. 9- 24. 13 s.
*Thorbjørnsrud, Berit. 2008. Kritikk av relativismekritikken. Samtiden 1:98-104. Tils. 6 s.
*Vassenden, Anders. 2011. Hvorfor en sosiologi om norskhet må holde norskheter fra hverandre. Sosiologi i dag, 41, 3-4:156 - 182. Tils. 26 s.
*West, Candace og Zimmerman, Don. 1987. Doing gender. Gen der & Society 1, 2: 125-151. 26 s.
*Ålund, Aleksandra. 2007. Migration och socialt medborgarskap. I Nordisk sosialt arbeid 4: 280-294. 18 s.