Programplaner og emneplaner - Student
SFF5000 Vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Social Science
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert praksis og politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, kausale slutninger m.m.
Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
- inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
- avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
- avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
- analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
- vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten har
- kan kommunisere om forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
- kan analysere grunnlaget for forskningsresultater.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår gjennom forelesninger, e-forelesninger, veiledning og kollokviegrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal levere fire essays á 500 ord (+-10%). Essayene skal drøfte ulike sider ved pensum og evt. også trekke inn eget masterprosjekt eller relevante eksempler på forskning. Det blir gitt en liste over mulige tema for essay når emnet starter.
Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang (pr. essay). Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Dag Jenssen
Jorunn Vindegg